Hej !

Skönt att se att det finns fler som hänger upp sig på dessa fuktiga källare

Jag har en kåk från 71 med källare - isolerad med 100mm pordrän och platon utvändigt. Insidan är putsad och plattan är isolerad och ovan det har jag lagt ett wirsbosystem med en finsats ovan - nu skall det bli varmt om förtterna iaf.

Hur som helst, det var ju inte detta vi skulle diskutera - jag håller nu på med de putsade väggarna som jag skall dels skall bygga helväggar i gips mot men även halvväggar för att dra elen.

Fråga 1: Stålreglar är nytt för mig och därför undrar jag hur tusan bygger man halvväggar dvs. sk. trummor i denna konstruktionen ? Jag vet hur man reglar upp med skena i botten och en som överliggare men hur får man distansen mot ytterväggen ex.vis 30 cm dvs. hur får man ett "överliggande" plan mot ytterväggen som sitter fäst i den stående väggen ?

Fråga 2: Hur skall man förhålla sig till fuktspärr mot ytterväggen i källare - kan man lägga fuktspärren på betongväggen och sedan kakla över detta i duschhörnan eller får man då problem med fuktvandringen i väggen ? Samma fråga gäller egentligen också golvet.

Fråga 3: Hur och med vilka fästelement skruvar man fast innedörrar i en plåtregelvägg ?

Tack för att ni kommer med era erfarenheter
 
Svara på fråga 3 :D

Brukar ställa in en regel i plåtregelväggen
för montage av dörr.

Mvh Putte
 
Hur menar du ?

Kan ju inte ha träreglar i källaren - vilken typ av regel ställer du in ?

/John
 
runt dörren sätter du träregel i den liggande plåtreglen.
 
man kan även använda sig av en FRK dvs en förstärkningsregel vid dörr karmen och sedan fästa karmen med programa avsedd för plåtmontage den är härdad och har platsbrickor efter hylsan på skruven liksom...

 
Snailman
I videon hantverakrskolan Snickare Inomhus visar de hur de gör en vägg med plåtreglar och monterar en dörr i densamma, de använder träregel inne i plåtprofilen för dörren.

http://www.bonniermedia.fi/Crosslink.jsp?d=899
 
Toppen, har du hela serien eller ?
 
Snailman
Ungefär halva...

Kan tillägga att det de visar, är hur man gör en innervägg med plåtreglar och gipssskivor med en dörr emellan. Alltså en vägg som skiljer två rum, antagligen inte riktigt vad du är ute efter?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.