Hej

Jag har en tomt som jag måste bygga en väg fram till platsen där huset skall stå. Är det någon som vet vad det kan kosta? Marken är gammal åker och det behövs inga sprängarbeten. Sträckan är c:a 60 meter.
:D
 
Gammal åker, innebär det mycket lera? I så fall kan du behöva gräva ur en del - och fylla på med nytt material, då kan kostnaderna sticka iväg.

Vi fixade till en bygginfart, ca tio meter, på lerig mark under värsta tjällossningen (vi hade inget val). Jag tror det gick på ca 15 000, men då grävdes det ur rätt djupt, kommer inte ihåg hur mycket, och lades på mycket nytt material. Den infarten höll dock för lastbilar och betongbilar, trots tjällossning och stora mängder smältvatten.

Men som sagt priset hänger mycket på underbyggnad och vilken typ av fordon (hur många och hur tunga) som ska kunna åka där.
 
Hej

Tack för svar, det skulle betyda att min väg skulle gå på c:a 90 000:- Hu! :'(
Men det borde bli billigare när det förmodligen är bättre förhållanden på min mark.
 
Skulle inte tro att det behöver bli så dyrt. Men det är ju alltid bra att ha worst case i sin budget, det hade inte vi, tyvärr :-/.

Vår väg blev ordentligt gjord, men så ser det ut lite som en motorväg också!

 
Vi byggde 60 m väg på delvis gammal åkermark för två år sen. Vi tog bort ca 30 cm matjord, lade geoduk och fyllde på med 3 lass sand och 7 lass(a´16 ton) med bärlager 0-40. Den har sedan dess tagit emot sandbilar på 35 ton utan större knot.
Priset var lite modell special, 450 kr/tim för gräv(ca 12 tim) och 70 kr/ton för bärlager, sanden var billigare.
Totalen blev ca 15 000.

Det behöver inte bli svindlande om du letar lite efter en entreprenör.
och du... ha lite koll på hur arbetet går till med timmar och så.
 
Hej

Tack för svar och för råden.

Helge
 
VI ska också bygga en 60 meter lång väg. Som det verkar så är den första delen av vägen redan väldigt stadig. Entrepenad-killen från hustillverkaren tyckte dock den behövde förstärkas. Eftersom killen är biased vet jag inte vad jag ska tro riktigt. Han sitter ju på 2 stolar, dels säljare av tjänsten, men samtidigt en form av kravställare från husentrepenören. Nån som har ett tips hur jag går vidare.

Går bärighet att mäta på något sätt?

Hur bred bör en väg vara som en lastbil/truck ska kunna dra in ett hus på (själva vägbanan alltså)?

 
O
Finns det någon som kan rekommendera litteratur om enklare vägbyggnad?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.