Hej!
Har precis skrivit på köpekontraktet för en fastighet och igenom den går en samfällighetsfastighet som en gång i tiden var en väg(i dag är den på sin höjd att betrakta som en traktorstig)

Enklast sättet att anlägga väg till platsen där vi ska bygga vår gård är att följa den gamla vägen/stigen.
Har ringt lantmäteriet för att fråga vad jag får göra/kan göra , men de kunde inte ge mig ett bättre svar än du får fråga delägarna, som är typ 40 st fastigheter. Att jaga tag i alla dessa kommer ta en evighet..

Om jag anlägger min väg på på denna väg utan att fråga, är det en dum ide?
Flygbild över fastighet med markerad väg/stig genom skogsområde och röd platsmarkör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
RepJonas
  • Laddar…
A
N noone70 skrev:
Hej!
Har precis skrivit på köpekontraktet för en fastighet och igenom den går en samfällighetsfastighet som en gång i tiden var en väg(i dag är den på sin höjd att betrakta som en traktorstig)

Enklast sättet att anlägga väg till platsen där vi ska bygga vår gård är att följa den gamla vägen/stigen.
Har ringt lantmäteriet för att fråga vad jag får göra/kan göra , men de kunde inte ge mig ett bättre svar än du får fråga delägarna, som är typ 40 st fastigheter. Att jaga tag i alla dessa kommer ta en evighet..

Om jag anlägger min väg på på denna väg utan att fråga, är det en dum ide?
[bild]
lantmäteriet borde kunna se vilka fastigheter som är kopplade till samfälligheten..
 
N noone70 skrev:
Hej!
Har precis skrivit på köpekontraktet för en fastighet och igenom den går en samfällighetsfastighet som en gång i tiden var en väg(i dag är den på sin höjd att betrakta som en traktorstig)

Enklast sättet att anlägga väg till platsen där vi ska bygga vår gård är att följa den gamla vägen/stigen.
Har ringt lantmäteriet för att fråga vad jag får göra/kan göra , men de kunde inte ge mig ett bättre svar än du får fråga delägarna, som är typ 40 st fastigheter. Att jaga tag i alla dessa kommer ta en evighet..

Om jag anlägger min väg på på denna väg utan att fråga, är det en dum ide?
[bild]
Risken finns att du kostar på arbete och pengar i onödan
 
Maskintok skrev:
lantmäteriet borde kunna se vilka fastigheter som är kopplade till samfälligheten..
Ja, jag har fått listan… men det är bara fastighetsbeteckningarna…
Sitta och jaga tag i över 40 pers och få godkännande av den kommer ta evighet
 
N noone70 skrev:
Ja, jag har fått listan… men det är bara fastighetsbeteckningarna…
Sitta och jaga tag i över 40 pers och få godkännande av den kommer ta evighet
Används och sköts vägen av de 40 fastigheterna?
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
K Kane skrev:
Används och sköts vägen av de 40 fastigheterna?
Den används inte till annat än ridstig, någon skötsel av den verkar det inte ha varit på många år
 
Claes Sörmland
Fastigheten som vägen går på är samfällt ägd om jag förstår dig rätt. Stämmer detta?

Är den gamla vägen en gemensamhetanläggning inrättad enligt anläggningslagen med ändamålet väg (en samfälld väg) eller är det bara en väg som råkar gå på den samfällda fastigheten?

Har du några rättigheter att använda vägen, servitut eller delägande i gemensamhetsanläggningen med vägändamål (=vägen i så fall).
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Först och främst det juridiska.

Fastigheten som vägen går på är samfällt ägd om jag förstår dig rätt. Stämmer detta?

Är den gamla vägen en gemensamhetanläggning inrättad enligt anläggningslagen med ändamålet väg (en samfälld väg) eller är det bara en väg som råkar gå på den samfällda fastigheten?

Har du några rättigheter att använda vägen, servitut eller delägande i gemensamhetsanläggningen med vägändamål (=vägen i så fall).
Ja, den är samfälligt ägd
Vet inte säkert, men tror på det senare.
Jag äger (kommer äga) hela 1,8%
 
Har samfälligheten alltså ingen aktiv styrelse?
Då blir det svårt att gå den lagliga vägen, du skulle behöva återuppliva den, få till en förrättning så att även du blir medlem, och då med hänvisning till nyttjandegraden (ex andelar beräknade enligt tonkilometer) få ett löjligt mycket högre andelstal än de andra eller rent av få dem nollade/uteslutna, och sedan driva samfälligheten på egen hand.

I praktiken skulle det säkert gå bra att bara göra iordning vägen, problemet blir att samfälligheten då egentligen ska betala dina kostnader samtidigt som du ska ersätta dem för de "skador" du åsamkar vägen. Det är visserligen en möjlig väg det också, om man säger att de två kostnaderna tar ut varandra blir det ju en bra effekt. Problemet blir att hitta en motpart att avtala om detta med så att det blir formellt riktigt. Detta blir dock billigare eftersom det inte behöver ske någon förrättning av Lantmäteriet.

Ser därmed ingen annan utväg än att kontakta de 40 delägarna.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Har samfälligheten alltså ingen aktiv styrelse?
Då blir det svårt att gå den lagliga vägen, du skulle behöva återuppliva den, få till en förrättning så att även du blir medlem, och då med hänvisning till nyttjandegraden (ex andelar beräknade enligt tonkilometer) få ett löjligt mycket högre andelstal än de andra eller rent av få dem nollade/uteslutna, och sedan driva samfälligheten på egen hand.

I praktiken skulle det säkert gå bra att bara göra iordning vägen, problemet blir att samfälligheten då egentligen ska betala dina kostnader samtidigt som du ska ersätta dem för de "skador" du åsamkar vägen. Det är visserligen en möjlig väg det också, om man säger att de två kostnaderna tar ut varandra blir det ju en bra effekt. Problemet blir att hitta en motpart att avtala om detta med så att det blir formellt riktigt. Detta blir dock billigare eftersom det inte behöver ske någon förrättning av Lantmäteriet.

Ser därmed ingen annan utväg än att kontakta de 40 delägarna.
Har börjat söka på lantmäteriet (5 varje dag är max)
Ser bra ut, tre av de fem första har samma ägare
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Claes Sörmland
N noone70 skrev:
Ja, den är samfälligt ägd
Vet inte säkert, men tror på det senare.
Jag äger (kommer äga) hela 1,8%
Jag är rätt osäker på hur det fungerar med en samfällt ägd fastighet, en så kallad marksamfällighet. Kan du läsa några handlingar på Min fastighet på Lantmäteriet från att den samfällda fastigheten bildades vilka rättigheter du som delägare har. Har du t ex rätt att använda vägen, det är ju det rimliga eftersom din fastighet är delägare.

Finns det en samfällighetsförening eller är marksamfälligheten delägarförvaltad? Även detta har Lantmäteriet koll på. Finns det en förening som har somnat in så är det ju bara att återuppliva den och kalla till stämma och välja en styrelse.
 
  • Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
N noone70 skrev:
Har börjat söka på lantmäteriet (5 varje dag är max)
Ser bra ut, tre av de fem första har samma ägare
Du kan skicka mail till LM så skickar de svarsmail till dig. De blir 1 mail per 5 fastigheter från LMs sida så du lär få minst 8 mail från dem.
 
  • Gilla
noone70
  • Laddar…
Ett alternativ är köpa loss marken och lägga ner samfälligheten. Räkna med att själva lantmäteriförrättningen går på ca 120-140000 kronor för en omförrättning av samfälligheten.
 
  • Gilla
noone70
  • Laddar…
TS är ju delägare i vägen, är det något som hindrar att TS rustar upp vägen på egen bekostnad?
Problem blir det om några år när 39 andra delägare kör på ”TS väg” utan att betala, typ. Men då får TS återkomma för nya råd.
Protte
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 4 till
  • Laddar…
N
N noone70 skrev:
Hej!
Har precis skrivit på köpekontraktet för en fastighet och igenom den går en samfällighetsfastighet som en gång i tiden var en väg(i dag är den på sin höjd att betrakta som en traktorstig)

Enklast sättet att anlägga väg till platsen där vi ska bygga vår gård är att följa den gamla vägen/stigen.
Har ringt lantmäteriet för att fråga vad jag får göra/kan göra , men de kunde inte ge mig ett bättre svar än du får fråga delägarna, som är typ 40 st fastigheter. Att jaga tag i alla dessa kommer ta en evighet..

Om jag anlägger min väg på på denna väg utan att fråga, är det en dum ide?
[bild]
Är du själv delägare när det i praktiken inte bara några problem. Ändamålet med samfälligheten är ju väg och du är delägare och rustar upp vägen bara. Du kan inte kräva att dom andra ska betala något men det kanske inte spelar någon roll här. Det krävs ju egentligen samtycke från alla delägarna för att göra något då det handlar om processgemenskap. Jämför det med att du äger en fastighet tillsammans med någon där du vill bygga ett egentligen hus på. Båda bör ju bara överens om det och då är det ok. Då äger du ditt hus till 100 % även om du bara äger 50 % av fastigheten.

Vad är det värsta som kan hända här du ordnar vägen? Kanske att någon blir arg och går till domstol eller handräckning kanske? Det lär man inte komma långt med eftersom själva syftet med samfälligheten är ju just att det ska var en väg där. Det är min gissning iaf.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.