Tjena,

Kan man limma fast spröjs på utsidan av ett fönster eller är det rekommenderat att endast fästa spröjsen i ändarna?
 
Jag skulle satsa på att fästa dom i ändarna. Kolla med en glasmästare om du kan få köpa infästningsdetaljer, likadana som fönstertillverkarna använder. Vissa säljer även spröjsen i lösvikt ;).
 
Okej, tycker du att jag ska kitta längs med dem för att ge ett äldre utseende?
 
Nej, det kommer inte att hålla.
 
Har redan beskrivit detta i annan tråd, men Tanumsfönster limmar spröjs med mjukfog direkt på glaset i deras kulturserie.
 
En fördel med att inte ha limmat spröjs är att de bara är att snäppa bort när man skall tvätta fönstren. Det blir lite lättare att hålla rent och betydligt snabbare att tvätta. Men det är klart att det kanske inte ger samma känsla med snäppspröjs som de gammeldags... Jag har dock snäppspröjsen är är helt nöjd.
 
Gjorde du dina snäppspröjs själv eller köpte du färdiga?
 
Vi har lösttagbara spröjs. En fågel stal ett av dem från ett sovrumsfönster :surprised:. JAg såg det när det hände. Hittade det senare på gräsmattan. Vad skulle han med dett spröjs till?
 
Fredrik_J skrev:
Vad skulle han med dett spröjs till?
Grundsyll till det nya boet, kanske ;D.
 
Det är helt okej att limma fast spröjsen, tänk dock på att det blir inte så snyggt om man kan se limsträngen innefrån ifall strängen inte pressas ut tillräckligt, se till att fogen fyller ut enda till kanterna.
Man vill inte ha någon glipa där det kan samlas smuts och som vatten kan ställa sig. Fyll ut med väderbeständig silicon, eller helst kitt! :D
 
Hur gick det? På jakt efter spröjsbeslag…
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.