Hej!

Jag är en amatör i renoveringssammanhang men tänkte ändå försöka ge mig på att riva skåp, sätta in ny bänkskiva och göra plats för diskmaskin. Därför vänder jag mig till er :)

Diskmaskinen ska sitta där det är rödmarkerat. Hela ytan är 81 cm bred, diskmaskin 60 cm. Min tanke är att jag gör enligt följande:

1. Ta bort bänkskiva och riva hela/delar av skåpsstommen mellan kyl och diskbänk.
1 eller 2. Ta hit VVS/elektriker som förbereder för diskmaskin + sätter in separat diskmaskinsavstängning.
3. Sätta reglar / köpa en färdig bänkskåpsstomme och fylla utrymmet närmast diskbänken på något sätt.
4. Lägga en ram av reglar längst upp så att en ny bänkskiva kan läggas i höjd med diskbänken.
5. Sätta in diskmaskinen och sätta på en front från IKEA med gamla 50-talsbeslag på.

Grovt presenterat. Vad tror ni?

Ett "problem" är rören som ni ser i det blå skåpet. Vad är de till för? De kommer nämligen sitta bakom diskmaskinen om det inte görs något åt dem och då vet jag inte ens om maskinen får plats...

/Andreas
 
  • Köksvy med markerade områden för diskmaskinsplats och rör i skåp som kan vara i vägen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Köksskåp som ska renoveras för diskmaskinsinstallation med synliga rör och köksredskap.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Köksskåp utan bänkskiva och synliga rör som förbereds för installation av diskmaskin.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Underskåp med synliga VVS-installationer där en diskmaskin planeras att installeras.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Rören ser ut som det är vattenrören till köksblandaren.
 
T TheGame skrev:
Rören ser ut som det är vattenrören till köksblandaren.
Okej!

Går det att göra något åt tror du? Typ leda om dem lägre eller något liknande?
 
A andnel skrev:
Okej!

Går det att göra något åt tror du? Typ leda om dem lägre eller något liknande?
Allt går men hur stort jobb. Du ser nog bättre hur det ser ut när du rivit bort skåpet.(y)
 
T TheGame skrev:
Allt går men hur stort jobb. Du ser nog bättre hur det ser ut när du rivit bort skåpet.(y)
Fattar. Så det bästa är att ha kvar rören, men mäta och hoppas diskmaskinen kan stå "dikt an" rören? Alltså med baksidan mot dem?
 
A andnel skrev:
Fattar. Så det bästa är att ha kvar rören, men mäta och hoppas diskmaskinen kan stå "dikt an" rören? Alltså med baksidan mot dem?
Ja du får nog börja med att prova, mät i förväg och sen diskmaskinen innan köp så ser du (y)
 
Rimligt såklart

i övrigt med själva renoveringen, är det något speciellt jag behöver tänka på?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.