Hej!

Jag undrar om nån har erfarenhet av att bygga hus i utlandet... Vi har en tomt i Italien som jag hemskt gärna skulle vilja ha ett hus på...

Vet månne någon hur prisbilden ser ut i Italien?
Tips på vad man bör tänka på osv osv

Är det rent av nån som har en matnyttig länk, som man kan få användning av?


//paab
 
Material är ungefär samma, arbete är billigare men kräver mycket jobb för att få det bra och färdigt. Det dyraste i sammanhanget är att man MÅSTE flytta dit under byggtiden annars blir det varken klart eller som ni vill.
 
tja varför inte......

Det är ju varmt å skönt... nära havet så det skulle jag se som det minsta problemet :)
 
Tja, jag förvaltar ett par fastigheter i Italien i mitt yrke.

Jag skulle tänka på:

- Lagar & förordningar. En hel del som skiljer från Sverige så klart. Se till att anlita professionell kompetens för att reda ut vad som gäller. En känsla jag får är att Italien har förvånansvärt höga krav vid nybyggnad men är "slappare" med äldre byggnader. (Nu gäller mina erfarenheter kommersiella fastigheter och inte småhus).

- Bygg lokalt i alla aspekter. Lokala hantverksmetoder, lokala material, lokala hantverkare. Det blir sällan bra att köra svensk konstruktion i ett annat klimat. Svenksk materiel och installation kommer att visa sig svåra att underhålla (bl a svårt att få tag på slitdelar m.m). Svenska hantverkare - eller du själv - vet inte hur man bygger med lokal standard. etc. Allt detta påverkar det långsiktiga värdet. Underhåll och så kanske funkar bra så länge du bor där, men sälj till en italienare och han kommer att svära över konstiga svenska lösningar och svårreparerad material.
 
Och räkna med att hantverkare i utlandet är minst lika struliga som svenska hantverkare. De kommer inte på utlovad tid etc. Har ingen erfarenhet av italien, men har släktingar som byggt i Frankrike.
 
  • Gilla
Nps
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.