HEj har lite funderingar angånde byggande av uterum. Har ett befintligt trädäck som jag tänkt bygga uterum på ,uterummet hamnar utanför huset på egna pelare för det blir för lågt till tak om jag ska fästa det i huset sen sätter jag panel in till huset . använder man sig endast av limträ till pelarna eller kan man ha tryckta stolpar med ? hur många stolpar behöver man på en 6m lång limträbalk som är 56*225 , finns det nån bra sida med konstruktions ritningar ? tar gärna imot tips:)
 
Många vöäljer ju att låta uteplatsens tak gå upp på det befintliga taket, just pga höjden.. Din lösning låter klart.. märklig.
 
Din balk (56*225) är den tänkt att fungera som hammarband med ett antal takstolar vilandes ovanpå? Skall det sedan sitta skjutglaspartier i den?

Om så är fallet så behöver du nog fler än 3 om inte nedböjningen skall bli för stor alternativt en kraftigare balk. Men det saknas lite uppgifter för att kunna ge ett "perfekt" svar. Om det skall ligga takstolar på hammarbandet, hur långa blir dess? Påverkar dimensioneringen i allra högsta grad.......

Håller nämligen själv på med ett uterum och mitt hammarband har dimensionen 90*225. med spännvidden ca 3m mellan pelarna, limträtakstolarna är 56*270 med spännvidden 4 m.
 
http://www.ritningar.com/uterit/gds03.htm tänkte följa denna ritning , blir inga takstolar ska vara platt tak . det är bärlinorna i detta fall som blir 6m ,blir 2,5m mellan stolparna ska ha ett takskägg på ca50cm på vardera sida .
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.