Hej

Funderar på att bygga till ett glasrum längs ena sida på en stuga för att få lite mer yta på sommaren. Det behöver inte vara överdrivet isolerat utan räcker nog med lite tunnare glas då jag tänker ha en isolerad dörr in till stugan. Sidan är ca 8 meter och jag har väl tänkt mig att den bör gå ut ca 3 meter?

Är det någon som har erfarenhet av detta i närtid och har några tips?

Bygglov? Färdigbyggt jämfört med att bygga själv? Vad ska man ha för tak? Golv?
 
Bild på huset?
Ligger fastigheten innom detaljplan?
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Kristoffer Öhrn Kristoffer Öhrn skrev:
Hej

Funderar på att bygga till ett glasrum längs ena sida på en stuga för att få lite mer yta på sommaren. Det behöver inte vara överdrivet isolerat utan räcker nog med lite tunnare glas då jag tänker ha en isolerad dörr in till stugan. Sidan är ca 8 meter och jag har väl tänkt mig att den bör gå ut ca 3 meter?

Är det någon som har erfarenhet av detta i närtid och har några tips?

Bygglov? Färdigbyggt jämfört med att bygga själv? Vad ska man ha för tak? Golv?
Bygglov behövs troligen (iaf om det är inom detaljplan), eller så håller du dig under 15 kvm så kan det gå under attefallsreglerna och då räcker en bygganmälan

Jag gjord en liknande, men mindre, sådan utbyggnad i en stuga (numer såld) för ett par år sen. Började med en altan som jag sedan isolerade underifrån ( idet fallet gick det att komma åt). MEn bygger du tak och väggar i "ett svep" så kan du ju lägga isolerat golv direkt.

Ett tips är att ha ett trappsteg ned till övrig altan/mark så snö/smältvatten inte tränger in
 
  • Gilla
Kristoffer Öhrn
  • Laddar…
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Bygglov behövs troligen (iaf om det är inom detaljplan), eller så håller du dig under 15 kvm så kan det gå under attefallsreglerna och då räcker en bygganmälan

Jag gjord en liknande, men mindre, sådan utbyggnad i en stuga (numer såld) för ett par år sen. Började med en altan som jag sedan isolerade underifrån ( idet fallet gick det att komma åt). MEn bygger du tak och väggar i "ett svep" så kan du ju lägga isolerat golv direkt.

Ett tips är att ha ett trappsteg ned till övrig altan/mark så snö/smältvatten inte tränger in
Gäller attefallsreglerna även om det sitter ihop med själva stugan? Dvs bara storleken på tillbyggnaden?
Bra tips med trappsteget.
 

Bästa svaret

Kristoffer Öhrn Kristoffer Öhrn skrev:
Gäller attefallsreglerna även om det sitter ihop med själva stugan? Dvs bara storleken på tillbyggnaden?
Bra tips med trappsteget.
Attefallsreglerna säger antingen 30 kvm fristående eller 15 kvm utbyggnad.
Men kolla lite på er kommuns hemsida, det brukar finnas bra information där.
 
  • Gilla
Kristoffer Öhrn
  • Laddar…
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Attefallsreglerna säger antingen 30 kvm fristående eller 15 kvm utbyggnad.
Men koll
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Attefallsreglerna säger antingen 30 kvm fristående eller 15 kvm utbyggnad.
Men kolla lite på er kommuns hemsida, det brukar finnas bra information där.
a lite på er kommuns hemsida, det brukar finnas bra information där.
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Attefallsreglerna säger antingen 30 kvm fristående eller 15 kvm utbyggnad.
Men kolla lite på er kommuns hemsida, det brukar finnas bra information där.
Tack. 15kvm utbyggnad borde kanske räcka ändå.

Ska titta vidare.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.