Hade tänkt försöka mig på att bygga en utegrupp inspirerad av Conmoto - Riva RIVA och skulle vilja ha lite tips från lite mer erfarna möbelbyggare - detta blir mitt första försök.

Tänkte mig dimensioner enligt följande:

Bord: H 72 x B 70 x L 180 cm
Bänkar: H 44 x B 35 x L 176 cm

Vad skall jag använda för material? Högtryckslaminat (HPL)? Var kan jag köpa det? Andra alternativ som funkar ute?

Vad måste jag tänka på när det gäller snittytor och fukt? Klarar en sågad tväryta att vara ute eller måste den behandlas på något vis? (Jag gissar att jag köper långa skivor som jag kapar/klyver för att använda som gavlar och "stöd-mitt-under-bordet"-bit)

Hur skulle ni ordna hopfästningen? Genomgående skruv i gavlarna eller finns det något bra "osynligt" sätt att fixa det?

Alla tips och trix mottages med stor tacksamhet!

Vänligen,

/Martin
 
  • RIVA - bord och bänkar.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
I
Vilket material du ska använda, får jag överlåta till andra att svara på. De utemöbler jag har byggt är i en annan stil och av tryckimpregnerat virke.

Betr. dolda fastsättningar finns sådana att skaffa från diverse håll. Du kan t.ex. prova på Hettich International - At home in all good furniture - Home eller leta på Blum som är en motsvarighet och levererar till IKEA och Marbodal. Har du firma kan du få Hettich-katalogen gratis i brevlådan. Den väger cirka 3-4 kg.

Lycka till!
_______________________
Byggaren
 
Ny sommar - samma idé - fortfarande ingen aning om vilket material som kan tänkas fungera....

Någon som har tips på tunt material som klarar att stå ute i regn och som kan byggas ihop till någonting liknande?

Vänligen,

/Martin
 
Corian, Varicor kompaktlaminat/HPL och annat fungerar ju bra i utomhusmiljö.
Man sammanfogar med kex av plast och lämpligt lim, t ex epoxy, ofta tvåkomponents, eller vad som rekommenderas av tillverkaren.
Som konsument kan man köpa Corian och dylikt av t ex Fredells.
Finns en del olika limmer, inga är särskilt hälsosamma tyvärr.

Det går ju att skruva ibland, en del kopplingsbeslag får man ju utesluta när man jobbar med material på 10-12 mm tjocklek dock.
Annars är ju ny Clamex en hit, har dock inte hunnit prova själv. Men av vad jag har hört verkar det som en fantastisk lösning även med kompositmaterial och annat.
Allt hittar du på theofils.se kolla under kopplingsbeslag/kex.

Det är ju inte särskilt svårbearbetade material, hårda som tusan men det går ju bra att måttbeställa från leverantör.
Kan vara lite tjorvigt att fräsa i kompaktlaminat men lite i taget bara så går det bra.

Med bildexemplet så verkar det ju inte vara några komplexa former så det är bara att köra på!

/Jakob
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.