Ok, så jag försöker leta rätt på cederträ till ett bra pris men det är sjukt dyrt överallt, medan motsvarande dimensioner i Furu är larvigt billigt.

Jag fattar så klart att ädelträ är dyrare, men jag undrar ändå om jag kan använda furu? Mitt projekt är ett utebord på altanen, som kommer stå under tak men utan vägg, så även om det inte kommer regna direkt på bordet så kommer både fukt och snö säkerligen blåsa in på det.

Planen är ett riktigt tjockt bord (~45mm) och riktigt stort, tänk för tio personer minst. Jag leker med tanken att svetsa ett underrede av 40mm fyrkantsrör vilket betyder att bara bordsskivan kommer vara i trä.

Så frågan är ju - kan jag ens använda Furu? Kan man betsa det och sen olja/vaxa in det ordentligt eller kommer det slå sig på en gång och ruttna efter första säsongen oavsett vad man gör? Vad för träslag är de billiga trämöbel-set:en byggda i?
 
Laserad eller oljad furu kan säkert fungera flera säsonger om du sköter om det och täcker det på vintern.
Sen är det ju billigt att byta om det blir slitet.
 
Slå sig kan det göra, men det kan säkert andra dyrare träslag också.

Ruttnar upp gör det inte, på en säsong.
Står det under tak, och du sköter om det så kan det nog stå sig nästan i evinnerliga tider. Det behöver oljas in varje år.
Använder du kärnfur så är det kanske inte riktigt lika fukttåligt som cederträ, men fullt tillräckligt om det står under tak.

Billiga möbelset lär inte vara i cederträ.

Skulle tro att det största problemet kan vara missfärgning av ytan, om inte oljningen sköts.

Tycker gott du kan bygga underredet i trä också. Sätt offerbrädor el offerklossar nederst så går det lätt att reparera efter 10-15 år om du "glömmer" olja in undersidan årligen.
 
  • Gilla
SandmanNet
  • Laddar…
Oldboy skrev:
Slå sig kan det göra, men det kan säkert andra dyrare träslag också.

Ruttnar upp gör det inte, på en säsong.
Står det under tak, och du sköter om det så kan det nog stå sig nästan i evinnerliga tider. Det behöver oljas in varje år.
Använder du kärnfur så är det kanske inte riktigt lika fukttåligt som cederträ, men fullt tillräckligt om det står under tak.

Billiga möbelset lär inte vara i cederträ.

Skulle tro att det största problemet kan vara missfärgning av ytan, om inte oljningen sköts.

Tycker gott du kan bygga underredet i trä också. Sätt offerbrädor el offerklossar nederst så går det lätt att reparera efter 10-15 år om du "glömmer" olja in undersidan årligen.
Tack! Det lät ju betryggande. Ja, givetvis skulle jag ta hand om bordet och olja in det ordentligt. Missfärgningar hör ju till och ger säkerligen karaktär. Att använda stål för benen är nog mer en stilfråga än att jag tror det står sig bättre, stål har ju en förmåga att rosta i tid och otid :)

Lutar mot att det blir ett furubord för en tiondel av kostnaden då!
 
Om du kan få tag i kärnvirke av fur kan bordet hålla mycket länge. Det bästa är att vända sig direkt till en mindre såg. Någon form av öppen ytbehandling är nog att rekommendera om du vill att bordet skall hålla sig snyggt. T.ex pigmenterad linolja eller linoljevax. Största problemet är rörelserna i brädornas sidled pga fuktvariationer. Ben och eventuellt underrede måste designas för att tillåta detta. Eventuellt lim måste vara av utomhustyp.
 
Tack för råden! Dåligt med "småsågar" här i Västerås dock men ska kolla. Tänkte limma med polyuretanlim
 
Polyuretanlim fungerar utmärkt. Har själv använt det med bra och bestående resultat. Västmanland, södra Dalarna och Uppland måste väl vara ett av de bästa områdena i Sverige för detta. Ofta lägger sågarna faktiskt undan brädor med kärnfur för att de betraktas som "störande inslag"!
 
justusandersson skrev:
Polyuretanlim fungerar utmärkt. Har själv använt det med bra och bestående resultat. Västmanland, södra Dalarna och Uppland måste väl vara ett av de bästa områdena i Sverige för detta. Ofta lägger sågarna faktiskt undan brädor med kärnfur för att de betraktas som "störande inslag"!
Västmanland ja, Västerås nej. Finns inte en enda såg i hela stan, och att få tag på järnmaterial för privatpersoner är stört omöjligt förutom det riktigt taskiga utbudet på bauhaus, blä.

Men får ta sig till Hallsta, Eskilstuna etc och de miner orterna runtom för att hitta sågverk och liknande ställen för privatpersoner, så svårt att bara åka förbi efter jobbet och köpa upp lite virke/järn/annat material.
 
SandmanNet skrev:
...Finns inte en enda såg i hela stan...
Nä, i stan finns väl mest ASEA, förlåt ABB.

Sågarna hittar du nog lättare en bit ut på landet...
 
Hur är det med ek i utemiljö? Jag menar självklart inte att man skall ta en färdig stavlimmad skiva, för det kommer att sluta i misär, men om man gör en egen skiva av rakfibrigt virke som man limmar med vattenfast lim. Det skulle jag i alla fall testa. Om det inte fungerar har man i alla fall blivit en erfarenhet rikare. Ceder är mjukt och inget vidare till möbelvirke.
 
mattiasp skrev:
Hur är det med ek i utemiljö? Jag menar självklart inte att man skall ta en färdig stavlimmad skiva, för det kommer att sluta i misär, men om man gör en egen skiva av rakfibrigt virke som man limmar med vattenfast lim. Det skulle jag i alla fall testa. Om det inte fungerar har man i alla fall blivit en erfarenhet rikare. Ceder är mjukt och inget vidare till möbelvirke.
Fördelen med ceder är ju att det naturligt står emot röta till skillnad från furu, vilket gör att det passar för utemöbler. Med både ceder och ek är i jämförelse riktigt dyrt.
 
Ek är naturligtvis suveränt, och säkert dyrt ja.

Om du har känningar med ngn bonde så kan gamla staketstolpar i ek fungera. Jag har några här. De är väderbitna och en del lite slitna. Vid ngt tillfälle ville frugan göra ett trähandtag till ngt av sina verktyg. Jag tog då en ekstolpe och hyvlade av ytan, ca 2 mm, under där var kanonfin och helt fräsch ek.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.