Hej,
Mitt första inlägg här, sitter i en sketen situation när det gäller en nybyggnad av ett garage.

köpte en gammal sommarstuga för 3 år sedan.
Sjötomt, inte direkt tätbebyggd ( alltså iaf 80-100 meter till grannhus).
Vi letade i två år för att hitta nått som fyllde våra krav för ett hus, framförallt ingen typ av trafik i närheten då vi har djur och barn.
Efter renovering och bott här i 3 år nu så är jag helt inställd på att detta blir vårt föreviga hem, tills idag när jag talat med en kvinna på byggnadssidan i vår kommun.
Nått jag saknar enormt är ett garage, bilar är störst hobbyn och därtill snöskoter och vattenskoter som tar en jäkla plats.

efter samtal med nån individ på kommunen i samband med köpet av fastigeheten så tog jag upp frågan om garagebygge då det enligt detaljplanen sedan 1940 talet endast får byggas ett garage på 30 kvm…
För er som skruvar bil så förstår ju ni problemet med 30 kvm.
Men i samtalet så nämnde dom att givetvis så förekommer undantag beronde på läge yta osv.
Vilket jag även läst, att om det bryter mot detaljplanen så skall grannar godkänna och isåfall så kan det gå vägen.

men efter samtalet idag så sitter ja nu och funderar på att sälja bort vårt drömboende pga vår kommuns reglemente. för idag så lät mitt garagebygge som en total omöjlighet.
jag la även upp förslag som att stycka av min tomt för att kunna dela upp byggnadsytan, frågan om undantag som nämndes sista jag hade samtal om garagebygge fanns inte i hennes vokabulär,
Stycka av tomten kunde jag tydligen inte göra då hon påstod att tomtarean på styckningen behövde vara 1800 kvm, eller nånting fick inget konkret svar, hon ville avsluta samtalet rätt fort då hon hörde att jag tog hennes nekande rätt hårt, då det enl henne var en total omöjlighet.

så då sa jag hur häver jag detaljplanen?
Vilket hon tyckte var en överdrift och dyrt.
Ja ska jag hyra en 100 kvm lokal resten av livet så kostar det mig en rätt dyr slant det med.

min arkitekt som ritat mitt garage ocg som är väldigt erfaren på byggsidan, (han fyllde 88 år i år) och som jobbat med denna kommun större delen av sitt liv tycker att mitt ärende inte alls bör va en omöjlighet med tanke på placering osv, min tomt är dryga 2300 kvm stor och lågt belägen mot grannar osv så sikt är inget att ens diskutera.
vi bor inte heller centralt utan ”mitt i skogen” är en bra benämning.

hur som så skriver jag här då jag inte har nån att tala med som har erfarenhet i nått liknande fall, eller hur det är med ”gamla detaljplaner” som igentligen inte är aktuell med dagens ”mått”.

någon som jobbar inom kommunal vad gäller tomt / mark.
vad är egentligen rimligt?
Hur kan man gå tillväga?

Tack på förhand
 
Kan du lägga upp din detaljplan och ritningar på befintliga huset samt tomtkarta så kan någon av oss här på forumet hjälpa dig säkert med olika vägar framåt!
 
Det är valår så ring högsta chefen på byggnadsnämnden och tala om vad du känner.
Hur är det med att bygga 30 kvm garage, och sen bygga till enligt attefallreglerna?
 
  • Gilla
A.G
  • Laddar…
Du skriver att detaljplanen tillåter 30 kvm garage, men hur stort garage vill du bygga?
 
Redigerat:
  • Gilla
jonmo och 1 till
  • Laddar…
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Det är valår så ring högsta chefen på byggnadsnämnden och tala om vad du känner.
Hur är det med att bygga 30 kvm garage, och sen bygga till enligt attefallreglerna?
Det fungerar inte att bygga till ett garage med en attefallstillbygnad, en sådan tillbyggnad får endast användas på huvudbyggnaden.

Däremot kan TS bygga ett garage på 30 kvm som detaljplanen medger och en attefallsbyggnad på 30 kvm. Dessa två byggnader får dock inte vara sammanbyggda.
 
M MetteKson skrev:
Det fungerar inte att bygga till ett garage med en attefallstillbygnad, en sådan tillbyggnad får endast användas på huvudbyggnaden.

Däremot kan TS bygga ett garage på 30 kvm som detaljplanen medger och en attefallsbyggnad på 30 kvm. Dessa två byggnader får dock inte vara sammanbyggda.
Kanske bygga dessa precis bredvid varandra
 
BirgitS
M Martin_Högqvist skrev:
så då sa jag hur häver jag detaljplanen?
Vilket hon tyckte var en överdrift och dyr
Det finns något som heter frimärkesplan som gäller en fastighet och enligt vad andra har skrivit så tar det flera år att ta fram och kostade 100 000 för flera år sen.
 
Det man kan få göra när planer kolliderar med detaljplan, är att få igenom en mindre avvikelse. Det var troligen något sådant som det pratades om innan du köpte.

Det är rätt vanligt att man kan få igenom 8 - 10% större yta än vad detaljplanen tillåter. Men det låter som du tänker dig mer än så?
 
Det är omöjligt att spåna i sannolikheten för att du sk få igenom det du vill när du inte har berättat vad du vill. Hur stort vill du bygga och exakt vad säger detaljplanen? (Inte bara bya).

Att upphäva en detaljplan enbart för en fastighet för att fastighetsägaren tycker at byggrätten är för snål tror jag knappast är en väg framåt. I så fall är det väl en ändring av detaljplanen eller en ny detaljplan som är aktuellt. Att upphäva en detaljplan är också samma process som att göra en detaljplan.

Med all respekt för din arkitekts erfarenhet och kunskap så finns det risk att antal år i branschen gör att han kan göra fel bedömning av möjligheterna. På tiden han (sannolikt) var som mest verksam var det betydligt lättare att få igenom både planavvikelser och planändringar än det är idag.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
PeterFalun
kanske göra en skriftlig förfrågan då måste någon förhoppningsvis svara skriftligt
 
Hej!

jobbar som planarkitekt både på kommun och som egen konsult. Precis som någon ovan också har skrivit är det troligare att en ändring av detaljplan är lättare att få till än ett upphävande av detaljplan. Kommuner upphäver mycket sällan detaljplaner.

Olika kommuner har olika policys vad gäller ändring av detaljplaner. De allra flesta kommuner gör ändringar av detaljplaner. Jag har själv handlagt runt ett dussin både kommunalt och som konsult åt kommuner.

Att göra en ändring av detaljplan kan initieras av er genom att ansöka om planbesked. Om ansökan godkänns av kommunen kan planarbetet påbörjas.

Tidsåtgången är helt beroende på kommunens arbetsbelastning. Något som dock är vanligt är att kommunen har någon nyexaminerad som får ändringar som första uppdrag. Så helt beroende på situation. Kostnaden varierar också från kommun till kommun. Mindre kommuner tenderar att ha lägre kostnader. Kostnaden ska framgå i kommunens plantaxa.

Skicka gärna ett DM så kan jag se om det finns något jag kan hjälpa er med.

Allt gott,

DBSP
 
  • Gilla
PeterFalun
  • Laddar…
LaszloToth LaszloToth skrev:
Kan du lägga upp din detaljplan och ritningar på befintliga huset samt tomtkarta så kan någon av oss här på forumet hjälpa dig säkert med olika vägar framåt!
garagets tänkta placering är högra nedre hörnet, tanken i begynnelsen var 120 kvm, men med tanke på mothugget så har ja draget ner mig till 70 kvm
 
  • Topografisk karta över tänkt garageplacering i hörnet av en fastighet med terrängkonturer och fastighetsgränser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
M Martin_Högqvist skrev:
garagets tänkta placering är högra nedre hörnet, tanken i begynnelsen var 120 kvm, men med tanke på mothugget så har ja draget ner mig till 70 kvm

På fastighet 21:58
 
N Noell skrev:
Det är omöjligt att spåna i sannolikheten för att du sk få igenom det du vill när du inte har berättat vad du vill. Hur stort vill du bygga och exakt vad säger detaljplanen? (Inte bara bya).

Att upphäva en detaljplan enbart för en fastighet för att fastighetsägaren tycker at byggrätten är för snål tror jag knappast är en väg framåt. I så fall är det väl en ändring av detaljplanen eller en ny detaljplan som är aktuellt. Att upphäva en detaljplan är också samma process som att göra en detaljplan.

Med all respekt för din arkitekts erfarenhet och kunskap så finns det risk att antal år i branschen gör att han kan göra fel bedömning av möjligheterna. På tiden han (sannolikt) var som mest verksam var det betydligt lättare att få igenom både planavvikelser och planändringar än det är idag.
ja som sagt så kan jag inte få svar från min kommun då dem inte ser nån anledning att hjälpa mig få till ett garage utan jag har ju fått googla mig fram.

och det med åldern håller jag helt med om, det är lite skillda tankar om man säger så.
Men inget garage = hyra nån typ av lokal resten av livet och den kostnaden lär ju uppgå till ex antal tusen per år, så att bränna iväg 50-100 tusen på att få lös rätten att bygga känns inte helt orimlig.

detaljplanen säger enl vad jag förstår att ett garage på 30 kvm får byggas, 30kvm enl mig är ett förråd inte ett garage med plats för att meka osv.
Så starten var att bygga 120 kvm, men med tanke på omständigheterna så kan jag leva med 70kvm, men framtiden för ju avgöra. jag ska kontakta markägaren som äger marken runt min fastighet och se över möjligheten att få köpa en bit angränsande mark och då bygga garaget är om det nu ska va en helt omöjlig uppgift att ha det på min nuvarande tomt.
 
M Martin_Högqvist skrev:
ja som sagt så kan jag inte få svar från min kommun då dem inte ser nån anledning att hjälpa mig få till ett garage utan jag har ju fått googla mig fram.

och det med åldern håller jag helt med om, det är lite skillda tankar om man säger så.
Men inget garage = hyra nån typ av lokal resten av livet och den kostnaden lär ju uppgå till ex antal tusen per år, så att bränna iväg 50-100 tusen på att få lös rätten att bygga känns inte helt orimlig.

detaljplanen säger enl vad jag förstår att ett garage på 30 kvm får byggas, 30kvm enl mig är ett förråd inte ett garage med plats för att meka osv.
Så starten var att bygga 120 kvm, men med tanke på omständigheterna så kan jag leva med 70kvm, men framtiden för ju avgöra. jag ska kontakta markägaren som äger marken runt min fastighet och se över möjligheten att få köpa en bit angränsande mark och då bygga garaget är om det nu ska va en helt omöjlig uppgift att ha det på min nuvarande tomt.

Hur stort är ditt bostadshus (huvudbyggnaden) och vad är det för byggrätt för huvudbyggnad i detaljplanen?

Är grannens mark detaljplanelagd?
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.