Nu har jag en liten fråga. Nån sa att, nu minns inte jag vad det hette och räknas som? skogsfastighet? Men du har en tomt egentligen räknas in i en annan och är helt utan vatten, el allt osv och är en åker, skogstomt eler nåt? och om man skulle bygga hus på den, fick man lov att stycka av den och söka bygglov. Men för att bygga garage, förråd och annat så kan man bygga vad man vill "hur som helst" så länge man håller sig ett visst avstånd från tomtgräns? nån sa 6m? och säg att du slänger upp ett förråd på 8.5x.7.2m t.ex, är de möjligt?
 
Om du har en tomt med en huvudbyggnad på tomten, som ligger utanför detaljplanerat område, och heller inte räknas som sammanhållen bebyggelse (mer än 100m till grannar). Då kan man få bygga komplementbyggnader på tomten. Utan bygglov. Det finns en del regler för vad som räkna som komplementbyggnader och avstånd till tomtgräns osv.

Regel tror jag dessutom är lite beroende av vilken kommun tomten finns i. Så i praktiken måste du höra med kommunen.
 
Frågan verkar avse "de areella näringarna" och deras undantag från bygglovsplikt.

Jord- och skogsbrukets ekonomibyggnader behöver faktiskt inget bygglov, så länge de är nödvändiga för näringen. Undantaget gäller också om fastigheten har el, vatten och avlopp. Men undantaget gäller inte byggnader för bostadsändamål eller för komplementbyggnad till bostad.

Dessutom ska man vara medveten om att undantaget inte är helt självklart giltigt för fastigheter som är så små att de inte kan ge lönsam avkastning. Rättspraxis finns, men är luddig.
 
Hmm, verkar lite klurigt de där, men tanke iaf att bygga ett ganska stort förråd för saker och förvara saker bl.a även lite större saker som skoter, kanske en traktor t.o.m. Och avlopp och vatten blir de inget dit, för de behövs inte. kanske inte heller el. Men får man bygga så pass stort förråd med lite el så är väl tanken så iaf.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.