Skulle vilja höra lite åsikter då jag själv känner att jag står och stampar lite..

Jag köpte en fastighet för ett tag sedan, huset som står på tomten är ca13 kvm och har bygglov som enbostadshus.
Tanken var att invänta kommunalt VA och då bygga nytt då dagens planer endast tillåter 45kvm.

Nu funderar jag dock på att bygga dessa 45 som man får bygga och då kommer vi till frågan..

Hur mycket får jag ändra på det befintliga huset om jag gör en tillbyggnad?
Hur mycket av det befintliga huset måste finnas kvar?
Jag kommer givetvis söka bygglov för tillbyggnad.. Men hur ser det ut generellt?

Anledningen till att jag frågar är att jag har två moduler som jag enkelt kan lyfta på plats, men i detta fall medför det ju att inget av den befintliga byggnaden förutom grunden kommer finnas kvar.
Är det då ens lönt att försöka, eller måste jag ansöka om nybyggnad?
 
Låter som det är en nybyggnad du tänker göra och då ska du ansöka om det. Och samtidigt rivningslov för befintlig byggnad.
Tillbyggnaden måste du ändå ha ritning på och sen finns ju utrymme för attefallstillbyggnad..
 
Det finns nog ingen jättefördel att få det klassat som tillbyggnad, jämfört med nybyggnad. Möjligen kan man slippa lite av kraven på energieffektivitet om man bara bygger ut.

Tänk på att du kan bygga ut 15 kvm till som attefallsutbyggnad.

En sak till med nybyggnad. Lite beroende på vad du har för avloppsanläggning idag, så finns det risk att kommunen kräver att du anlägger en ny avloppsanläggning som villkor för nybygge, samtidigt så kan de förbjuda dig att anlägga en ny avloppsanläggning, om kommunalt avlopp är på gång (de är rädda att behöva lösa in din anläggning, när de tvingar dig att ansluta).
 
Det är just detaljerna runt avloppet, samt att man kanske skulle slippa kontrollansvarig, markplanering och lite annat krångel som gör att jag funderade på om inte tillbyggnad hade varit enklare..

Tanken är ju att bygga ett nytt hur oavsett när VA kommer.. Men enligt planen handlar det om att vara klart mellan 2020-2030..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.