Hej.
Kan någon ge återkoppling på detta schema? Jag har ett gammalt hus med en vattenmantlad kökspanna med två radiatorer på ovanvåningen. Jag har installerat en vedpanna med ackumulatortank och ska nu sätta radiatorer på nedervåningen och koppla allt samman. Vi kommer troligen inte elda mycket i kökspannan men vill ha den med i systemet som backup. Cirkulationspumpen sitter där redan och hade tänkt återanvända den.
Radiatorerna på ovanvåningen har gamla järnrör som jag helst inte vill röra. Tänkte därför bara koppla in mig på kökspannan på nedervåningen och dra nya rör till hela nedervåningen.
 
  • Schematisk ritning av värmesystem med ackumulatortank, vedspis och radiatorer i olika rum i byggnaden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Ser ett reglerproblem. Om du eldar i högra pannan på bilden kommer shunten/blandningsventilen inte kunna blanda in kallare vatten från returen. Det går då ut mer värme till radiatorerna än önskat.

Ventilen kommer då att ställa sig helt öppen mot vedspisen om det finns en reglering av framledningstemperaturen.
 
Kanske jag skulle paralellkoppla vedspisen istället för att få möjlighet att justera alla element individuellt?

Jag tänker att det är ok att automatshunten ställer sig fullt öppen de få gångerna jag eldar i köksspisen. Köksspisen kommer ändå inte orka värma upp alla element nu när de är så många.
 
  • Teknisk ritning av en byggnads värme- och vattensystem, inklusive rum och vedspis.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Anders Stenhammar Anders Stenhammar skrev:
Kanske jag skulle paralellkoppla vedspisen istället för att få möjlighet att justera alla element individuellt?

Jag tänker att det är ok att automatshunten ställer sig fullt öppen de få gångerna jag eldar i köksspisen. Köksspisen kommer ändå inte orka värma upp alla element nu när de är så många.

Det där är inge bra.

Då skulle det första alternativet fungera bättre med den reservationen. Precis som du säger gör det inte så mycket om man bara eldar spontant och när det är kallt.
 
Ulltand Ulltand skrev:
Det där är inge bra.

Då skulle det första alternativet fungera bättre med den reservationen. Precis som du säger gör det inte så mycket om man bara eldar spontant och när det är kallt.
Varför är den nedre inge bra då?
 
Såg att jag hade satt pumpen på fel håll.
Vid den första bilden så stannar ju flödet om jag stänger av värmen på ovanvåningen så därför kanske det vore bäst så här?
 
  • Schematisk ritning av värmesystem i hus. Visar ackumulatortank, värmerör, radiatorer, vedspis och WC.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Anders Stenhammar Anders Stenhammar skrev:
Såg att jag hade satt pumpen på fel håll.
Vid den första bilden så stannar ju flödet om jag stänger av värmen på ovanvåningen så därför kanske det vore bäst så här?
Nja där har du olika riktningar på flödet på i samma rör.

Du har en poäng i först bilden som jag missade. Flödet upphör om du stänger på övervåningen.

Bäst vore nog seriekopplade pannor utan något avstick mellan dom.
 
Ulltand Ulltand skrev:
Nja där har du olika riktningar på flödet på i samma rör.

Du har en poäng i först bilden som jag missade. Flödet upphör om du stänger på övervåningen.

Bäst vore nog seriekopplade pannor utan något avstick mellan dom.
Jag får nog flytta cirkulationspumpen så får köksspisen agera som en radiator.
 
  • Schematisk ritning av en värmesystemplan med komponenter som ackumulatortank, rördragning, radiatorer och vedspis.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Anders Stenhammar Anders Stenhammar skrev:
Jag får nog flytta cirkulationspumpen så får köksspisen agera som en radiator.
Japp den kan fungera men du får bara ett delflöde genom köksspisen. Så lite beroende på pumpens kapacitet och hur du stryper ventilen där blir resultatet.

Bäst vore det men en seriekoppling av pannorna och sedan blandningsventil och därefter radiatorer parallellt. Blir nog fler rör då dock.
 
Ulltand Ulltand skrev:
Japp den kan fungera men du får bara ett delflöde genom köksspisen. Så lite beroende på pumpens kapacitet och hur du stryper ventilen där blir resultatet.

Bäst vore det men en seriekoppling av pannorna och sedan blandningsventil och därefter radiatorer parallellt. Blir nog fler rör då dock.
Ja det vore ju bäst. Tyvärr så är det inte så lätt eftersom pannan med tankar har en kulvert som kommer in i badrummet och sen går rören genom gästrummet och sedan in i köket där köksspisen står med rören som går upp på ovanvåningen. Kan kan ha kvar köksspisens cirkulationspump i nödfall och sätta en ny pump i pannrummet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.