Hej
Jag vet att denna fråga kommer ofta och det finns många trådar här om detta ämnet. Men jag får väl ställa en fråga till er som kan om mitt lilla problem. Så får jag hoppas att jag kan få svar.
Ska köpa ett spabad som väger inkl vatten 1800kg. Sen för man lägga till ca 500kg för personerna som ska bada. Jag har i dagsläget en terass men den ska jag bygga ut både för spat och extra för matbord osv ute. Där spat ska stå är måttet 3,5x4 m. Och den kommer att fortsätta från den befintliga terassen.
Jag vet att det måste förstärkas extra med tanke på vikten. Och jag tänker på 2 sätt att göra det på.
säg gärna till vilket är mest rätt eller om båda är fel och jag är ute o cyklar.

min mark i grund är lera som är hårt packat. Där ligger ca 15 cm jord och gräs på.
Jag tänker gräva ca 15-20cm så jag kan få ner bärlinorna så golvet hamnar i samma höjd med den befintliga.

ska jag då göra
Alt 1. Gräva ner plintar med ca 1 m mellanrum, använda mig sedan av 45-170 bärlinor och 45x145 skruvregel(ovanpå bärlina) med 60cc och därefter kommer 28x120 trall.
eller

alt 2. Ha plintarna närmare varann ca 60-70cm
Och kanske gå upp till 45x195 i bärlina för att sedan lägga på trallet. skulle det klara tror ni?
som sagt. Dessa alternativ gör jag endast där spa badet ska ligga. Resten av utbyggnad blir som vanligt med 2 m mellanrum på plint och bärlina och allt som kommer därpå.
På bilden ser ni vart terassen kommer sträcka sig till. Det svarta sträcket. och till höger kommer badet att stå.
 
  • Flygbild av en trädgård med markerade mått för terrassutbyggnad och plats för spabad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Varför inte sänka ner spat och padda en yta?
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
T Tiger79 skrev:
Varför inte sänka ner spat och padda en yta?
Jag vill inte ha det så. Jag vill ha den på terassgolv
 
E Eddi84 skrev:
Jag vill inte ha det så. Jag vill ha den på terassgolv
Jag hade också ställt den på paddat grus och byggt en trall runt. Det spar både pengar och arbete.

Men även om du vill ha trall under badet så är en paddad grusbädd med betongplattor som stöd för bärlinorna att föredra framför att ha plintar.
 
maah maah skrev:
Jag hade också ställt den på paddat grus och byggt en trall runt. Det spar både pengar och arbete.

Men även om du vill ha trall under badet så är en paddad grusbädd med betongplattor som stöd för bärlinorna att föredra framför att ha plintar.

Varför jag inte vill gräva ner den är att ifall jag inte ska ha badet inframtiden om det visa sig att detta va inget för oss så har jag golvet klart redan. Slippa ha ett hål där som måste täckas över.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.