Pensionen närmar sig och vi kommer tillbringa mer tid i sommarstugan. Börjat fundera på att bygga ut då vi kommer tillbringa även stor del vinterhalvåret här och det blir lite smått när vi då inte kan använda uterummet. Stugan är 8 x 5 m och halva ytan öppet till nocken. Se skiss. Finns ett loft som vi använder som sovrum idag. Vi skulle behöva ett större sovrum på entreplan än vi har idag, vi behöver också mer förvaringsutrymme och större badrum då vi måste få plats med tvättmaskin o tumlare där. Idealisk vore också lite större köksdel än idag.
Enklast vore väl att bara förlänga huset men när jag ritar har jag svårt att få till ett fönster i badrummet då. Vill helst bara förstora nuvarande badrum och inte flytta det och bygga helt nytt, tänker på kostnaden.
Nån där ute som har en idé om hur vi kan göra? Kvadratmetermässigt tänker jag max 20 kvm till.
 
  • Handritad skiss av en sommarstuga med mått och inredningsdetaljer på entréplan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Alexandra59
  • Laddar…
Tillägg: cirkeln i hörnet på skissen är en kamin.
 
Hemmakatten
Att bygga ut på gaveln vid badrummet är nog det bästa. Badrummet kan ju enkelt byggas ut, ett fönster är enkelt att sätta in på långsidan. Men ska man få ett badrum som är godkänt enligt någon branschorganisation och som försäkringsbolagen godkänner så måste hela badrummet göras om.

Tänk också på att det är inte nån stor skillnad mellan att bygga 20 eller 25 kvm. Den största kostnaden är igångsättningskostnaden, grund, tak mm så några kvm hit och dit är inte så noga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.