Vi kan tyvärr inte ha routern i mediaskåpet eftersom det är av plåt och dämpar signalen för mycket. Jag har därför lösa planer på att "förlänga" skåpet utanför detsamma.

20141225_195653.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Snållösningen var att köpa två platta UTP-sladdar och klämma dem i dörren, rensa hyllan ovanför och ställa routern där. Ju mer jag tänker på det desto sugnare blir jag på att göra det hela ordentligt i stället.

Dvs köpa en ny patchpanel och sätta in 1-3 rot-dosor i väggen ovanför hyllplanet och sätta upp 4 uttag där. Inte nog med att det blir snyggt, jag kommer även kunna sätta upp ett nytt el-uttag utanför JFB så NAS:en inte går ner (och riskerar att dö) varje gång jag gör något annat dumt i huset.

Vad behöver jag?

1. Rot-dosor
2. Flex-slang
3. Dosfräs
4. Uttag
5. UTP-Kabel
6. Eventuellt en dvärgbrytare
7. FK
8. Patchpanel

Farsan har behörighet och kommer fixa det elektriska, men han är inte elektriker och har inte örnkoll hur man gör "ute i verkligheten" idag. Därav några frågor:

A. Hur ser flex-slangänden ut i elcentralen, hänger den bara löst?
B. Mitt mediaskåp, är det någon som kan säga vad det är för märke och/eller om det går att få tag på en patch-panel som passar i hålen jag har?

Får jag bara lite hjälp med mina frågor spå kommer jag slippa fastna i en halv-mesyr med ett litet borrat hål i väggen ovanför hyllan. :confused:
 
Varför inte bara skruva upp den trådlösa lådan på undersidan av hyllplanet?
 
C
Nyfniken skrev:
A. Hur ser flex-slangänden ut i elcentralen, hänger den bara löst?
Om det ser ut som på tvåraderscentralen är det små "pollare" i bakkanten av öppningen där det är tänkt att man skall dra ett buntband runt. I princip hela över- och underkanten av skåpet är en stor öppning som täcks av varsin knockout-panel som demonteras rakt utåt, så du kommer åt hyfsat innanför väggen genom skåpet och kan gå in var som helst längs hela överkanten.
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
MathiasS skrev:
Varför inte bara skruva upp den trådlösa lådan på undersidan av hyllplanet?
Jag vill kunna stänga skåpet utan att nästan klippa av sladdarna varje gång.
 
Skruva routern i dörren, kabel rakt igenom.
Förläng endast antennerna kanske om de är externa
 
C
Jag körde med routern i skåpet och extern antenn på väggen förut. Funkar bra men det är ju långtifrån alla routrar som har möjlighet till extern antenn och antennkabeln skall ju dras på lämligt sätt också. Så när jag uppgraderade så fick det istället bli en Ubiquity accesspunkt på väggen. Fördelar: hyfsat pris, de är diskreta och de matas med PoE så du kan åtminstone ha strömadaptern i skåpet och behöver bara dra fram nätverk till accesspunkten.
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
PeterStrandberg skrev:
Skruva routern i dörren, kabel rakt igenom.
Förläng endast antennerna kanske om de är externa
Nja. För äktenskapets skull måste jag komma med en lösning som uppfyller ett av följande kriterier:
1. Går att återställa.
2. Ser proffsig ut.

Att bara borra ett litet hål ovanför hyllan är det som ligger närmast till hands i nuläget. Att få tag på patchpanel som passar verkar tröstlöst. Kvar har jag då hybriden med uttag vid hyllan och sladdstumpar som jag kontakterar och kör in i switch och fiberomvandlare.

Är det dumt att ställa NAS:en i tvättstugan tro?
 
Jag funderar på att köpa en asus rt66ac (tror den heter så) och ha tre externa antenner i olika delar av huset så att routern döljs och täckningen optimeras.
 
pelpet skrev:
Jag funderar på att köpa en asus rt66ac (tror den heter så) och ha tre externa antenner i olika delar av huset så att routern döljs och täckningen optimeras.
En sådan har jag. Tyvärr var den inte i närheten så vass som min Draytek så jag kommer byta tillbaka.
 
pelpet skrev:
Jag funderar på att köpa en asus rt66ac (tror den heter så) och ha tre externa antenner i olika delar av huset så att routern döljs och täckningen optimeras.
Jag misstänker att det vore en dålig idé. Dels kan det vara så att alla antennerna inte har samma funktion, dels kan de behöva sitta någorlunda nära varann för att routern skall fungera optimalt. I många fall använder routern tekniker som diversitet och MIMO och då befarar jag att man kan få halvdålig funktion i hela huset om man delar på dem.
 
Sidnot, Ditt användarnamn... Har en 33 4x4, och en crosswagon 4x4 :) på ap forumet.
 
alfista skrev:
Jag misstänker att det vore en dålig idé. Dels kan det vara så att alla antennerna inte har samma funktion, dels kan de behöva sitta någorlunda nära varann för att routern skall fungera optimalt. I många fall använder routern tekniker som diversitet och MIMO och då befarar jag att man kan få halvdålig funktion i hela huset om man delar på dem.
Det är detta som jag är osäker på också, men jag har inte utrett det ordentligt. Jag har dock för mig att 802.11ac använder olika strömmar, och att en ström på en antenn kan ge drygt 400 Mbit, vilket är fullt tillräckligt. Det är inte framförallt bandbredd jag är ute efter, utan täckning.
 
pelpet skrev:
Det är detta som jag är osäker på också, men jag har inte utrett det ordentligt. Jag har dock för mig att 802.11ac använder olika strömmar, och att en ström på en antenn kan ge drygt 400 Mbit, vilket är fullt tillräckligt. Det är inte framförallt bandbredd jag är ute efter, utan täckning.
Nja, handlar inte så mycket om det. Dels har jag en känsla av att kanske inte alla antenner används för både sändning och mottagning, dels används sannolikt diverse algoritmer där man gör jämförelser mellan vad man tar emot på två antenner. Tar de emot dramatiskt olika signaler, vilket de lär göra om de sitter långt ifrån varann, så lär den funktionen få fnatt.
 
Det blev en tummetott! :|

a.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Jideskog och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.