Hej går i planerings å räknings stadiet, för blivande utbyggnad ca 35-40 kvm.
Har tänkt att ja ska gör grunden enligt plint typen, fast själva plintarna är stålpålar som pålas till berg, och sticker upp typ en 0,5m, som sedan jag tänkt lägga träreglar eller stålbalk som bärlina på, sen golvreglar på det. för å nackdelar med respektive variant är väll att trä är billigare men bygger mer på höjden ? Stålbalk är ju smidigt då man bara kan svetsa fast dom i pålarna. hur är det med bärigheten, hur kan man räkna ut vad ja behöver för storlekar, å avstånd mellan balkarna å infästningen i pålarna ?
Vad tror ni om den grundtypen ?
Varför jag vill ha den upphöjd är för att det är källare på huset, och vill ha golven i samma nivå. Sen att det är lätt att inspektera under, å krypgrund är ju en risk för fukt verkar de som. Å att jag jobbar med grundläggning/ pålning ,gör ju att man vill utnyttja det hemma åxå (y)
 
Hittade den där träguiden i en annan tråd, så nu kan man försöka skaffa sig en uppfattning om vilken storlek man kan använda på trä, finns de nån sida man kan göra lika med stålbalk ?
 
Jag ska också bygga hus på helt öppen plintgrund direkt på berg. Gärna stålpålar eller balk. Mina ska skruvas fast i berget alt på en betongkloss. Jag söker för att hitta leverantörer till detta men jag måste skriva helt tokiga saker för jag verkar bara hamna fel... Har du hittat nån leverantör?
 
Leverantör av stålpålar blir via firman jag jobbar på, stålbalk blir nog begagnad, eller stena, tibnor lr liknande, när ja vet vilken storlek jag behöver.

Edit: ska du bygga direkt på berg, måste de ju va smidigare att borra hål å gjuta i armering i berget, å sen fortsätta upp med betongpelare. Jag har bara gammal sjöbotten/ riktig skit lera på tomten, så måste påla ca15 meter ner till berg/ fast morän.
 
Redigerat:
Du är inte orolig att den nya grunläggningen med stödpålar skall bli lite "för bra" i förhållande till den befintliga grunden under huset du bygger ut? Eller är det också pålat?
 
Det är klart att den risken finns ju, värsta fall får man grundförstärka bef hus med pålar, den är kompensations grundlagd med källare. Så roligare jobb finns ju.

Vill inte ha källare på nya delen mest ur ekonomisk å tidsmässigt perspektiv.
 
Redigerat:
Då hade jag grävt ur och kompensationsgrundlagt den nya delen med cellplast eller Leca. Måste vara billigare än att påla både nya och gamla delen.
 
För mig blir de ju inte billigare, jobbar ju med stålpålning å nån förmån ska man väll få ut av firman.
 
Har funderat lite mer angående, olika grundläggningsmetoder, och ev sättningsrörelser på gammla huset, nuvarande hus är byggt -52 å ja dränerade de för 2år sedan, va då endast ca 1cm bred spricka i ena hörnet, på motsatt sida huset där ja planerar utbyggnaden. Å den berodde på största sannolikhet på att de va garagenedfart in i källaren där, med sönderfrusen drän som följd. Men av de att döma, tycker jag att huset står "stilla" ? Om man nu gör en utbyggnad med, pålad plintgrund alt platta på mark, å endast spik infästning mellan nya å gammla stommen, så tillåter ju de lite rörelse ? Eller Tänker ja fel ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.