Hej ligger lätt sömnlös i min oro på hur man egentligen bygger ut en källare på bästa sätt?

Har idag ett hus från 1935.
Takhöjden på bef. Källare är ca 2m.

Har sökt bygglov på att bygga ut köket med 15kvm.
När jag sökte tänkte jag mig en platta utan källare (torparegrund).
Nu vill vi dock göra källare men tänker att vi skall ansöka om detta i efterhand. Allt som behövs är ju att såga ut en dörr från bef. Källare.

Enl. ritning är höjden ca 2.10 på nya plattan till ny våning.
Kommer kommunen i Göteborg godkänna 2.10 som takhöjd?
Vidare undrar jag vilka krav det är på väggar
(u-värde)?
Tänkt gjuta med lekablock 250x197 samt isolera plattan 30cm.
Under mark är det ju isodrän 100mm mot lekablocken, men sen är det ju ca 90cm ovan mark utan isolering.
Lekablock har ju u-värde runt 0.8.

Ringde till stadsbyggnadskontoret, men de kunde inte ge några svar på kundtjänst om detta.

Sist men inte minst hur skall jag tänka ang. att den nya plattan kanske rör sig mot den gamla?
Den nya plattan kanske hamnar något under den gamla plattan. Bör jag på något sätt undvika att mura fast lekablocken mot befintlig källare vägg?
Men hur löser man den springan sen?

All input av intresse. Bygget är i full gång och nästa vecka måste jag köpa lekablocken ;/
 
Düsseldorff
Jag tror att du behöver lugna ner dig, det kommer att bli bra! Jag menar på inget sätt att förringa din oro men om du håller dig till att bygga ut källare och hus såsom man alltid har gjort så kommer det bli toppen!
 
Düsseldorff Bergendorff skrev:
Jag tror att du behöver lugna ner dig, det kommer att bli bra! Jag menar på inget sätt att förringa din oro men om du håller dig till att bygga ut källare och hus såsom man alltid har gjort så kommer det bli toppen!
Hur är det då? ;)
 
J
Ovan jord kan du använda isolerade lecablock, ex Isoblock. Alternativt isolera utvändigt. Hur ser markförhållandena ut? Har du anlitat någon konstruktör?
 
J jalmars skrev:
Ovan jord kan du använda isolerade lecablock, ex Isoblock. Alternativt isolera utvändigt. Hur ser markförhållandena ut? Har du anlitat någon konstruktör?
J jalmars skrev:
Ovan jord kan du använda isolerade lecablock, ex Isoblock. Alternativt isolera utvändigt. Hur ser markförhållandena ut? Har du anlitat någon konstruktör?
Har tittat lite på dessa block, men hittar ingen stans att köpa dem snabbt. Hornbash 6-7v leverans.

Har inte anlitat någon konstruktör, har en byggfirma men de är inga proffs på just denna biten.
Murstocken bas verkar ge U-värde 0.39
Då är de 250x197 så det känns ok.
Nästa steg är ju 290x197 och de är väl tjocka. Skall nu ligga på övriga lecablock (vanliga).

Marken = hisingen /sand/ lera hållet. Huset verkar långt från berg och har lågt radonvärde.

Tack för så snabba svar. Börjar luta åt en rolig midsommar, känns lite jobbigt att ha en 16T grävare som sätter igång på måndag, men ingen bra lösning på höjd och vägg
 
J
Förstår inte arbetsgången här. Du börjar gräva för källare på måndag men har inget bygglov? Jag skulle åtminstone låta en konstruktör dimensionera källarmuren (storlek på block, hur mycket armering som behövs, förankring i befintlig mur etc). Det är möjligt att kommunen kommer att kräva konstruktionsritning, geoteknisk utredning alternativt utlåtande från sakkunnig för att bevilja bygglov. Vad säger din KA? Är hen med på planerna?
 
J jalmars skrev:
Förstår inte arbetsgången här. Du börjar gräva för källare på måndag men har inget bygglov? Jag skulle åtminstone låta en konstruktör dimensionera källarmuren (storlek på block, hur mycket armering som behövs, förankring i befintlig mur etc). Det är möjligt att kommunen kommer att kräva konstruktionsritning, geoteknisk utredning alternativt utlåtande från sakkunnig för att bevilja bygglov. Vad säger din KA? Är hen med på planerna?
Skönt du gör det ännu värre :)
Bygglov och startbesked klart, men då var det inte källare utan torpargrund typ, under kök.
KA kontrollansvarig=jag.
Förutom på platta mm.
 
J
Hehe. Kan lugna dig med att jag egentligen bara har erfarenhet av min egen utbyggnad av 30-talshus med källare. Större utbyggnad i annan kommun. För att kunna hjälpa dig behöver vi nog reda ut begreppen lite.

1. Du skrev att du sökt ”bygglov” i första inlägget. Stämmer detta eller handlar det om en attefallstillbyggnad och du har gjort en ”bygganmälan”? Väsentlig skillnad eftersom attefallstillbyggnad har en maximal bruttoarea på 15 kvm (7,5 per våningsplan om du ska ha källare).

2. Är du certifierad kontrollansvarig eller har åtgärden inget krav på KA? Det är ju möjligt att detta krav tillkommer om du lägger till källare i bygglovet.
 
Är ingen cert. KA.
Det är inte aterfall.

Krävs ingen KA.
Men som du säger kanske krävs om man lägger till källare i efterhand.
Det är därför jag vill bygga rätt redan nu.
Blir jobbigt att ändra sen, för källare vill vi plötsligt ha..
Är ju inget jätte bygge 3x5m
Men vill göra så rätt jag kan.
För att i efterhand fråga om jag kan få förvandla min grund under köket till biarea.

Kul att du angagerar dig en sån här dag TACK!
 
J
Låter bra. För att svara på dina ursprungliga frågor kan jag bara utgå från hur jag gjorde. Byggde också på lera. Försökte efterlikna grundläggningen från originalhuset i möjligaste mån och förankrade både platta och källarmur i gamla huset ordentligt med armeringsjärn. Förhoppningen är att de ska röra sig tillsammans så att det inte blir sättningar i skarven. Om ditt hus är pålat bör även utbyggnaden vara det.

Använde 30 cm tjocka murblock under marknivå och armerade varannat eller var 3e skift (minns tyvärr ej), men Weber har instruktioner baserat på markförhållanden och längd/höjd på mur. Ovan jord användes isoblock. Storleken på plattan är 5,5x5,5m. Sänkte den 10cm under originalhusets platta för att få upp takhöjden i källaren lite. Ville inte gräva för djupt under kantbalken på originalhuset pga risk för sättningar så fick nöja mig med 20 cm isolering under plattan.
 
J jalmars skrev:
Låter bra. För att svara på dina ursprungliga frågor kan jag bara utgå från hur jag gjorde. Byggde också på lera. Försökte efterlikna grundläggningen från originalhuset i möjligaste mån och förankrade både platta och källarmur i gamla huset ordentligt med armeringsjärn. Förhoppningen är att de ska röra sig tillsammans så att det inte blir sättningar i skarven. Om ditt hus är pålat bör även utbyggnaden vara det.

Använde 30 cm tjocka murblock under marknivå och armerade varannat eller var 3e skift (minns tyvärr ej), men Weber har instruktioner baserat på markförhållanden och längd/höjd på mur. Ovan jord användes isoblock. Storleken på plattan är 5,5x5,5m. Sänkte den 10cm under originalhusets platta för att få upp takhöjden i källaren lite. Ville inte gräva för djupt under kantbalken på originalhuset pga risk för sättningar så fick nöja mig med 20 cm isolering under plattan.
Ok, nu börjar bilden klarna.
Kör på med samma taktik.
290 leka nere
Och 290 ISO. Ovan mark.
Tror inte huset byggt 1935 är pålat?
Verkar vettigt att armera i bef. Hus/ grund.
Hur gör man dock detta på bästa sätt?
Bara borra och fylla med cement och sticka in 8 eller 12mm armering 10cm?

Tänker försöka med 30cm isolering till plattan.

Måste bara hitta var man köper dessa ISOblock lite snabbt :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.