Hej! Jag och min man planerar att bygga ut vårt tvåvåningshus från 1909 genom att bygga in ungefär samma yta som nu är farstukvist och balkong.
På nedervåningen skulle det bli en hall med rejäl garderob och på övervåningen tar vi bort de nuvarande ytterväggarna vid balkongen och gör ett allrum av hela ytan. Innanför balkongen är det nu en rätt stor hall som inte går att använda till något eftersom det är dörrar åt alla håll. Men med en rejäl utbyggnad så får vi ett rum som går att nyttja.

Tanken är att vi ska ha ingången på sidan och ett trädäck utanför. Rätt många fönster också för att ge sken av glasveranda (även om vi inte kommer ha fönster exakt på alla tre väggarna.)

Men hur ska vi tänka uppåt?

Ett alternativ är att avsluta med ett plåtklätt sadeltak likt det vi redan har ovanför övervåningen. Eller ska vi tänka någon form av valmat tak?

Ett annat är att fortsätta bygga uppåt, så att sadeltaket hamnar på samma höjd som det nuvarande taket - då kan vi på sikt fullfölja idéen om att inreda vinden och på så sätt redan ha en takkupa färdig. Men om det inte blir av så är det kanske bara en onödig kostnad som inte tillför något till huset. Eller?
 
  • huset.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Sadeltak i vinkel mot ursprungstaket kommer att ge det absolut bästa estetiska uttrycket i min mening.

Så slapp jag bry mig om pengar och sånt larv skulle jag välja det alla dagar i veckan

Allt annat kommer att få er utbyggnad att se ut som just en utbyggnad och inte en integrerad del av fastigheten
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Tack för en synpunkt!
Ja, det är ju alltid det där med pengarna som stökar till det!
Förstår jag dig rätt - du menar att taket ska gå ända högst upp mot taknocken? Då behöver vi tänka på någon lösning med fönster i vindskupan också.

Finns det någon som mellan tummen och pekfingret kan ha en uppfattning om vad en sådan här utbyggnad kan gå på. Vi har vattenburen värme, men i övrigt ska det inte installeras VA i utbyggnaden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.