Hej! Håller på och planerar för framtiden som då innefattar en utbyggnad av vårt lilla enplanshus. Huset står på en höjd och med ett garage i "gatunivå" bredvid. Garaget måste rivas och vi tänkte att det kanske kunde vara en bra idé att bygga ut åt det hållet i två plan, där övervåningen går ihop med befintliga byggnaden, och på så sätt få en entré i gatunivå. Det nedre planet skulle då bli ett souterrängplan. När man läser om tillbyggnader och kostnader så dyker siffran 15-25 000 kr/kvm upp överallt. Men hur tänker man när man gör två plan? Låt säga 50+50 kvm, blir kostnaden då som för en 100 kvm i ett plan eller bara marginellt dyrare än att bygga 50 kvm i ett plan? Vi kommer inte att bygga badrum eller kök i tillbyggnaden, men kanske förbereda för avlopp och ev vatten i framtiden i nedervåningen. Någon som byggt i två plan som vet mer? Eller som bara är insatt?Tacksam för svar!
 
D09
Det är ju omständligare ju högre du kommer, byggställningar , höjdskräck etc :)

Materialkostnad bör du kunna räkna ut när du bestämt dig för hur du vill ha det.

Man kan hålla nere kostnader genom att inte välja dyraste material etc

T ex jag valde billigt laminatgolv från byggmax 50kr /m2 och det blev jättebra snyggt och billigt. ( har hund och småbarn så dom hade slaktat ett trägolv )
Har ett par bekanta som betalade 800kr /m2 för sitt trägolv och en 170m2 kåk.
Bara där har man en ganska stor besparing.
Likaså körde jag med isoler pvc fönster, skiljde ca 50 000 mot alufönster.
Osv :)

Ska du leja ut jobbet eller göra det själv? :)

Oavsett så hade jag börjat med att få klart ett bra ritningsunderlag i god tid, utifrån konstruktionsritningarna kan du få fram ganska hyfsad materialkostnad och har ett bra underlag till ev offerter :)
 
Tack för svaret!

Förstår ju också att det är mycket som spelar in på slutpriset! :) Vi har t.ex. inte tänkt att göra mer själva än att riva det befintliga garaget samt göra all ytskikt invändigt, vilket så klart gör kostnaderna högre.

Det jag nog egentligen mest är ute efter att få en uppfattning om ifall det är dubbelt så dyrt att bygga 50+50 kvm eller om det är 50% dyrare osv. Så klart är det bästa att ta fram konstruktionsritningar och därefter offerter, men det verkar vara väldigt mycket jobb bara för att få en uppfattning om kostnaderna.

Ingen som byggt i två plan som kan bidra med kvm-kostnaderna för sin tillbyggnad?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.