vi har i tankarna att bygga ut huset där det idag är en altan med tak.
anledningen är ett större badrum då det befintliga är väldigt litet och i behov av renovering.

huset är 1-½ plan från mitten 30-tal, trä och murad källare.
det är tidigare utbyggt två gånger, första gången blev även källaren ubyggd under tillbyggnaden. andra gången byggdes ca 35kvm på platta..

är man då tvungen att gräva upp och även bygga ut källaren eller funkar det med bara platta?
samt behövs det bygglov för detta eller räknas altanen redan in i huset?
vi ska dessutom dränera om huset om nån månad och det kanske kan vara bra att nämna våra utbyggnadsplaner för markentreprenören?
 
Med eller utan källare gör du nog som det passar. Bygglov komemr du att behöva. Undantaget är att om du har huset i icke stadsplanerat område så verkar man ibland inte behöva bygglov för mindre utbyggnader. Men det tor jag handlar lite om praxis i olika kommuner så det bör du i så fall verifiera med kommunen.
 
okej, tänkte mest om marken kanske rör för sig mycket om man inte bygger ut källaren också, har som sagt ingen erfarenhet men jag antar väl att bara man förbereder ordentligt under plattan så funkar det...


bor inte i stadsplanerat område som tur är, men ska givetvis kolla upp det..
 
Jag pratade grundläggning av tillbyggnader en gång med en arkitekt och byggnadsingenjör som hade ritat många villatillbyggnader...hon rekommenderade lika grundläggning, t ex tillbyggnad med källare om huset har källare o s v, för att inte få problem med att byggnadsdelarna sätter sig olika. Men å andra sidan finns det ju fullt med källarhus som har tillbyggts med annan grundläggning.
 
Om du både ska bygga ut och dränera om, så är det ju lämpligt att gräva för dränering samtidigt som du gräver för utbyggnaden. Oavsett om du bygger med källare eller platta, så måste du ju gräva för utbyggnaden och då är det ju enkelt att gräva för dränering av den (och resten av huset) samtidigt. En blandning av platta och källare brukar ju göra dräneringe lite mer komplicerad, då har du ju två olika nivåer som ska dräneras.

Nu verkar du ju redan ha det problemet, så du får väl helt enklet bestämma om det är värt den ökade kostnaden att få större källare eller inte.
 
altså, dräneringen kommer att göras oavsett om det blir utbyggnad eller ej, tänkte mest om det är lämpligt att i detta skede även förbereda för utbyggnaden och isåfall hur..

jag har absolut inget behov av att uttöka källaren utan ser helst en platta om det är möjligt utan framtida komplikationer...
 
Klart det fungerar med en platta. Hur många hus med källare finns det inte som har ett tillbyggt garage.... Åtskilliga! Och fungerar ju bra.:)

// Per
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.