Ska bygga ut 3x3m på kåken nästa år. Är krypgrund nu. Frågan är vad man ska välja för grund? Platta på mark känns inte helt fel då jag tänkt gjuta in golvvärme. Badrummet som är en 3x3m utbyggnad tänkte jag göra om till platta på mark med gv i samma veva
Några ideer eller tips på detta som byggmästarna här kan delge?
 
Jag har läst mig till att man ska använda samma grund som redan finns. Men det kanske går att gjuta men platta också. Hoppas du får bättre svar från någon annan.

Jojo
 
Vi är i slutfasen av vår utbyggnad av ett älvsbyhus. Jag fick båda svaren beroende på vem jag frågade angående vilken grundtyp som var att föredra.
De flesta, däribland två byggfirmor som offererade stomresning inklusive grund, rekommenderade dock platta.

I slutändan gjorde jag plattan själv och köpte stomresning m.m. av en tredje firma.

Jag gjorde som båda de offererande firmorna sa:
- rejäl randisolering (I mitt fall 45mm tjockt 1200mm brett och ytterligare 45mm 600 mm brett ut från grunden runt hela kanten. Vi bor i Norrbotten.)
- Plattan lades "flytande" utan att gjutas eller bultas fast i befintlig kantbalk.
- Dränering nedgrävd runt plattan

Jag lade L-element även längs sidan mot kantbalken med en liten spalt. Spalten är fylld med markisolering på högkant och fogskum.

Om detta var rätt eller fel får framtiden utvisa!
 
Hej
Som tidigare sagts här i ämnet, är det en fördel att fortsätta med samma grund som tidigare.
Jag har vid flera tillfällen gjort följande, med mkt gott resultat;
Btg-sula och grundmur i vanlig ordning upp till ca 10 cm under färdigt golv. 3x10 cm cellplast med förskjutna skarvar i nivå med överkant grundmur. Under cellplasten fylls med ren makadam.
Utanpå grundmuren monteras sockelelment som sticker upp ovanför grundmuren i nivå med färdigt golv. Den bryter då köldbryggan och fungerar som avstängare för den armerade btgplattan, som sedan gjuts och med eller utan värmeslingor i.
Sockelelementet brukar jag montera med en mekanisk infästning i under marknivå, och ett pu-baserat sättlim i övrigt.
lycka till
SteAve
 
Ett förtydligande till mitt tidigare inlägg.
Detta är ett sätt att kunna gjuta en platta, och att då behålla samma höjd och utseende som den befintliga grundmuren.
"Krypgrunden" blir då fylld med oorganiskt mtrl, och fukt o mögelproblem är eliminerade.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.