Vi funderar lite på möjligheterna att bygga ut.
Huset är ett Älvsbyhus, som alltså har krypgrund uppbyggd av betongbalkar. Jag förmodar att balkarna vilar på betongplintar som är nedgrävda en bra bit i marken.

Hur gör man om man vill bygga ut? Måste man fortsätta med färdiggjutna plintar och balkar eller kan man gjuta nya balkar "på plats"?
Eller kan man bygga utbyggnaden på gjuten platta?

Tacksam för svar.

/Magnus
 
Kolla om huset är pålat eller om plintarna står på frostfritt. Gör likadant med utbyggnaden. Du kan gjuta plintar och balkar själv och du kan köpa dem färdiga. Gör vad du tycker är lämpligast. Jag skulle schakta plintarna själv, beställa betong med rätt klassning till gjutningen och gjuta med ränna eller pump. Därefter beställa prefabbalkar från Tierps betong, som enligt mig har väldigt bra balkar.
Det är ett jäkla pul att forma egna balkar och har du inte hållit på med formsnickeri tidigare så är det ett dåligt tillfälle att börja.
Kompromissa inte med betongkvaliteten, det är ju trots allt ditt hus som skall stå där. Beställer du en tombolabil så får du rätt kvalitet.
Se till att ha samma grundläggningsmetod för utbyggnad och hus så att du inte får sättningar mellan byggnaderna, dvs om huset står på pålar och plintar och du bestämmer dig för att gjuta platta till utbyggnaden så skall du se till att påla för plattan också. Läge i det fallet att snacka med en arkitekt om en pålplan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.