Hej!

Har funnit ett hus som jag är intresserad av att lägga bud på, skulle dock behöva göra en liten utbyggnation för att få huset som jag vill.
Undrar därför om någon här som har erfarenhet av att göra en liten utbyggnad av hus med källare som kan hjälpa till med ett par frågor.
Villan i sig är en 60-tals tegelvilla med källare.
Så den första frågan som dyker upp är hur man ska gå till väga med dräneringen? Självklart kommer det dräneras innan man påbörjar utbyggnaden, men hur kommer det bli i framtiden om man skulle behöva göra något där?
Har inga planer på att bygga ut källaren också.
Bifogar en bild på planlösningen.
Planlösning för en enplans tegelvilla, med markerad utbyggnadsdel och en röd punkt som visar en stöttepelare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tanken är då alltså att bygga in den mörka skuggade delen, ca 2x8m, något mindre.
idag är det sen liten uteplats med stenplattor och husets tak går redan över denna del. Den röda pricken är en tegelpelare som jag antar stöttar upp taket.
Marken på tomten är ganska plan och hussockeln är 30-40cm hög.
Hur hade ni burit er åt? Behöver man söka bygglov för detta? Ös på med info, tips och förslag.
Har ingen erfarenhet av hus tidigare och detta skulle eventuellt bli mitt första. Vad kan man räkna på att denna typ av utbyggnation skulle kosta? Har som sagt inga erfarenheter sen tidigare men inte heller tummen mitt i handen så vill försöka göra det man kan själv.
 
Har tyvärr ingen egen erfarenhet, men har funderat över samma sak när det gäller egna huset. Tror det generellt är dumt att bygga ut med platta bredvid källare, man bör helt enkelt helst bygga ut källaren samtidigt. Men allt beror väl på markförhållanden. Om inget vatten kommer från marken utan bara uppifrån så funkar det säkert rätt bra, men kommer det mycket underifrån så behöver väl typ hela utbyggnaden rivas när huset behöver dräneras nästa gång.
 
BirgitS
M mmatttiass skrev:
Behöver man söka bygglov för detta?
Ja, alla fasadändringar kräver normalt bygglov (eller om det kanske är bygganmälan). Ingrepp i bärande konstruktion (befintlig yttervägg) likaså.

På vilket sätt ska tillbyggnaden användas?
Ett två meter brett rum är svåranvänt.
Ett sovrum ska ha fönster (nödutgång) och friskluftsintag så det kanske behöver tas upp ett fönster på den övre sovrumsväggen.
 
L Lilllen skrev:
Har tyvärr ingen egen erfarenhet, men har funderat över samma sak när det gäller egna huset. Tror det generellt är dumt att bygga ut med platta bredvid källare, man bör helt enkelt helst bygga ut källaren samtidigt. Men allt beror väl på markförhållanden. Om inget vatten kommer från marken utan bara uppifrån så funkar det säkert rätt bra, men kommer det mycket underifrån så behöver väl typ hela utbyggnaden rivas när huset behöver dräneras nästa gång.
Ja, jag tror också som du säger att det bästa är att även bygga ut källaren. Men känns som det blir ett mycket större och mer komplicerat projekt plötsligt.
Blir så mycket för så lite egentligen för min del.
Huset ligger ganska högt i stan och på berg, så så sett ligger det ganska bra. Huset är snart 60år, har originadränering och fortsatt inga problem med fukt.

BirgitS BirgitS skrev:
Ja, alla fasadändringar kräver normalt bygglov (eller om det kanske är bygganmälan). Ingrepp i bärande konstruktion (befintlig yttervägg) likaså.

På vilket sätt ska tillbyggnaden användas?
Ett två meter brett rum är svåranvänt.
Ett sovrum ska ha fönster (nödutgång) och friskluftsintag så det kanske behöver tas upp ett fönster på den övre sovrumsväggen.
Bifogar en ny planlösning som visar hur det är tänkt att det ska se ut när det är klart.
Första planlösningen var mest för att visa hur det ser ut idag och vart vi ville förlänga.
Men eftersom det blir både fasadändring och ingrepp i bärande konstruktion så antar jag då att man måste söka bygglov.

Planritning av ett bottenplan med sovrum, walk-in closet, badrum, hall, kök och vardagsrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
M mmatttiass skrev:
Ja, jag tror också som du säger att det bästa är att även bygga ut källaren. Men känns som det blir ett mycket större och mer komplicerat projekt plötsligt.
Blir så mycket för så lite egentligen för min del.
Huset ligger ganska högt i stan och på berg, så så sett ligger det ganska bra. Huset är snart 60år, har originadränering och fortsatt inga problem med fukt.



Bifogar en ny planlösning som visar hur det är tänkt att det ska se ut när det är klart.
Första planlösningen var mest för att visa hur det ser ut idag och vart vi ville förlänga.
Men eftersom det blir både fasadändring och ingrepp i bärande konstruktion så antar jag då att man måste söka bygglov.

[bild]
Högt upp på ett berg låter förstås lovande och kan innebära att du faktiskt inte får problem. Att dräneringen funkat sedan 60-talet bådar också gott. Egna huset ligger nedanför en bergssluttning, så på ovansidan finns definitivt risk för problem för min del, även om dräneringen i nuläget faktist verkar funka fint (från 40-talet) Däremot syns det att det i något läge funnits problem med fukt. Och det är väl det jag är rädd för, att det ska komma tillbaka när väl utbyggnaden finns där.
Men dina förutsättningar låter ju klart bättre.
 
BirgitS
M mmatttiass skrev:
Ja, jag tror också som du säger att det bästa är att även bygga ut källaren. Men känns som det blir ett mycket större och mer komplicerat projekt plötsligt.
Blir så mycket för så lite egentligen för min del.
M mmatttiass skrev:
Men eftersom det blir både fasadändring och ingrepp i bärande konstruktion så antar jag då att man måste söka bygglov.
Ta in en byggkonstruktör som dels kan hjälpa dig med tekniska för- och nackdelar med olika sätt att lösa grundläggningen för utbyggnaden och dels kan beräkna vad som krävs gällande avväxlingar och liknande inför bygglovet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.