Hej
Bor i en sen 50'tals villa på 80kvm. Jag måste bygga ut pga jag har så många barn och bara 3 rum och kök. Nu till dilemmat jag kämpat med några månader:

Jag ska bygga ut huset i sidled i samma stil upptill som tidigare. Hela huset har källare som är murad i lättbetongblock anno 1950. Huset står lite i sluttande mark (nivåskillnad 40cm på 8m kanske) och höjden på "grunden" är ganska hög, 98cm från marknivå på framsidan upp till överkanten där väggen står. Huset står ganska högt på tomten upplever jag.

Jag ska dränera källaren inom kort med pordrän och vill innan det vara klar med hur jag ska göra med grunden till utbyggnaden eftersom det påverkar min dränering. Jag vill helst inte mura upp nya väggar och bredda hela källaren eftersom jag hatar källare och hatar att mura, utan jag tänkte så här....

Anlägga en stabil bädd av makadam + markskivor (för dräneringen) 30-40cm under lägsta marknivå. (som vanligt med platta på mark) Där placera tex. benders L-stöd i betong. Fylla upp dessa med fyllnadsmassor + markskivor (för isoleringen) innan jag armerar ovanpå och och gjuter platta med l-stöden som kantelement (för att få upp höjden på grunden såklart).

Måste jag använda 20kn stöden eller räcker det med 4kn stöden tro?? Detta eftersom det inte bara är priset utan jag gjuter ju plattan med dessa som form. Så 20kn stöden är kanske overkill?? Det kommer gå åt pengar ändå, så jag vill inte överdimensionera i onödan.

Jag kommer även i framtiden klä in den gamla grundmuren med pordrän hela vägen upp, så l-stöden får samma behandling i framtiden.

Det är en enplans trähus och utbyggnaden har måtten 5x8m. Placerad på kortsidan (breddar huset 5m från nuvarande 10m)

Snälla hjälp mig lite med detta. Jag har grävmaskiner/arbetskraft men i detta fall är jag lite newbie på hur jag ska göra.. Speciellt eftersom min grund är så hög mot omgivande marknivå.

Kika på bilden, jag bygger ut huset i sidled, mot mig där jag står och tar bilden..

Hälsningar Peter
 
  • CIMG1994.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är ju ingen konventionell grund direkt så erfarenhet har jag inte, men spontant och lite på känn.

Det borde absolut räcka med 4-kn stöden. Dom agerar ju i princip bara form. Jag skulle dock borra in några armeringsjärn in i sidan på L-stöden och fäst med kemankare så att L-stöden fäster i plattan ordentligt.

Ytterligare en sak jag funderar över är att L-stöden bör kläs med cellplast på utsidan, blir en rejäl köldbrygga där annars. Du kan täcka cellplasten med ex mineritskivor sedan.
 
Jag är inte heller en expert, men känner att det borde räcka med de lite klenare stöden. Tänkte borra i armeringsjärn samt även klä l-stöden med typ pordrän skivor som jag tänkt gjort innan nästa vinter för att få bättre värme i källaren. Jag har svårt att förstå hur jag ska göra med grunden om inte l-stöd alt. mura en källare under tillbyggnaden. Har jag några andra alternativ? Det ska vara ekonomiskt genomförbart såklart. Har jag missat nått alternativ till grunden?? Ställa vanliga kantstöd (600mm höga) och gjuta en lägre platta och sedan förlänga väggarna och ha varmgrund under ett reglat golv?? Hur gör man i detta fallet enklast? Tack för ditt svar!
 
creepy skrev:
Jag är inte heller en expert, men känner att det borde räcka med de lite klenare stöden. Tänkte borra i armeringsjärn samt även klä l-stöden med typ pordrän skivor som jag tänkt gjort innan nästa vinter för att få bättre värme i källaren. Jag har svårt att förstå hur jag ska göra med grunden om inte l-stöd alt. mura en källare under tillbyggnaden. Har jag några andra alternativ? Det ska vara ekonomiskt genomförbart såklart. Har jag missat nått alternativ till grunden?? Ställa vanliga kantstöd (600mm höga) och gjuta en lägre platta och sedan förlänga väggarna och ha varmgrund under ett reglat golv?? Hur gör man i detta fallet enklast? Tack för ditt svar!
Jag har en bekant som gjorde en väldigt liknande utbyggnad på sitt hus (hans utbyggnad var drygt 100 kvadratmeter), Väldigt liknande höjdskillnader. Han gjorde en halvtrappa ner från det ursprungliga bostadshuset och en halvtrappa ner till källaren. Han har alltså öppnat upp både vägg och källarmur ganska stort. Jag tycker det blev riktigt bra. Men det kanske inte är något alternativ för dig?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.