Alltså nu har jag googlat och googlat men inte fasen hittat något svar någonstans. Hur stor del av tomten får man bygga huset på? Är det en viss procentsats eller vad gäller? Vi har funderingar kring en tomt som är på 1 140 m², huset som är befintligt idag är 107 m² i boyta och vi skulle väl gärna dubbla den om vi får (men jag hittar ju inte hur mycket man får bygga ut)...
Någon som kan hjälpa mig?
Det är Skövde kommun om det behövs den informationen också :)
 
Det är uppgifter som framgår i detaljplanen.
 
Om området är detaljplanerat finns den informationen i detaljplanen. Numera hittar du ofta de på kommunernas web.
 
Tänk på att det väl är BYA som regleras där och inte BOA, dvs bygger du i flera plan får du bygga mer.
 
Det är inte säkert man får bygga i flera plan.

Områdets detaljplan reglerar även detta.
 
Hittar inget alls med detaljplan för det område där huset ligger i på nätet så får väl ringa till kommunen och höra med dom om den ens finns att tillgå...
Hur brukar det vara?
Huset har idag två våningar, kan man bygga till en tredje?
 
Det kan vara precis hur som helst, det finns inga typiska förutsättningar i en detaljplan.
 
I den kommun jag bor i kan man gå in på deras hemsida och ladda ner allt meterial som finns över det hus det gäller. Ta reda på vilken fastighetsbetäckning huset har, altså inte adressen och sedna kan du säkert hitta samma nerladdningsfunktion på din kommuns hemsida.
 
Vart inne på det men den planen är för gammal så fick den mailad till mig!
En femtedel av tomten får bebyggas, 1140 kvm tomt och ett hus som i nuvarande läge har 107kvm boarea, hjälp mig med matten? Kan man bygga ut lika mycket igen i två våningar?
 
1/5-del av 1140 kvm är 228.

Eftersom vi inte har detaljplanen kan gissar jag att det är byarea som avses, Dvs byggnaders "avtryck" på marken. Hur mycket har du bebyggt idag?
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
[Struket: tvåa på bollen avseende matematiken.]

En inte helt ovanlig ordning i ett villaområde är att du kanske får bygga 228 kvm i ett plan eller 300 kvm i två plan (alltså exempelvis 2*150 eller 180+120 i 1,5 plan, men oftast större än om allt är i ett plan). Men som sagt, kommunen har planmonopol och dikterar villkoren.
 
53.5kvm är bebyggt idag
. 107kvm är alltså det som är i nuläget med två plan!
 
Men vad säger planen om antal våningar, höjd, takvinkel?
 
H hempularen skrev:
Men vad säger planen om antal våningar, höjd, takvinkel?
Oj inte en aning!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.