Jag håller på att räkna på en utbyggnad på 30 kvadrat i ett plan. Utbyggnaden är tänkt som ett stort rum som ska användas som matsal. Taket har vi tänkt oss "platt" eftersom det ska bli balkong ovanpå.

Vi tänker göra *allt* själva (även el och vatten, har hjälp i släkten).

Jag har räknat lite på material och får det till runt 50 000 kr. Har kollat runt lite på liknande trådar, och där står det runt 5000 per kvm = 150 000 kr. Har jag räknat helt galet??
 
Ja, det låter lite. Har du verkligen fått med allt? Här är en grov lista på material som jag snabbt fantiserade ihop. Troligen inte alls komplett.

Reglar
Bjälklag
Syllpapp
Ytterpanel Vindpapp/gips
Isolering
Plast
OSB
Gips
Golvspån
Platta? Betong, armering, isolering....
Fönster
Innertak
Tapet/färg
Parkett?
Elmateriel
VA-materiel (+golvvärme/element?)
Skruv/spik
Spackel
Lim
Råspont till taket
Plåt till taket
Räcke till balkongen (vårt kostade 20 000)
Hängrännor/stuprör

Bara fönstren till vår utbyggnad på 28 m2 (i två våningar) kostade 50 000.....
 
Redigerat:
Våran utbyggnad på 45m2 + övervåning har hittils kostat runt 450 000, och det är inte klart än :S
 
Hehe, då har jag uppenbarligen missat några saker...

Håller på att fundera på om vi kanske kan slippa bygga ut och göra om inne istället. Vi har ett timmerhus från 1920 och skulle behöva riva en innervägg. Den ligger inte parallellt med takstolarna, så jag misstänker därför att den är bärande, eller vad tror ni? Skickar med ritning, det är den rödmarkerade väggen som vi skulle vilja ta ner.
 
  • hus.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Räkna med att en tillbyggnad kostar mellan 10000 till 20000 per m2. Dvs ungefär som att bygga ett nytt hus.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.