Hej alla byggmuppar.

Jag har i dagsläget ett långsmalt garage med verkstadsdel och 1 bilplats.
Har länge gått och tänkt på hur jag skall göra med utbyggnad, då det befintliga garaget är välbyggt och i fint skick. Jag vill ha högre i tak (billyft) samt lite bredare tillbyggnad av det befintliga.

Ett tappert försök till en tankeskiss i paint, där det svarta är befintliga garaget, och det röda är den tilltänkta tillbyggnaden.
Enkel ritning i Paint som visar ett svart långsmalt garage med röd tillbyggnad med högre tak.

Tanken är alltså att ta bort takstolarna på det befintliga, öka på höjden på den ena befintliga väggen för att bygga tillbygget som en egen byggnad med hjälp av den väggen. Eftersom tillbyggnaden skall bli högre, så får man räkna på takvinkel samt höjdskillnad för att sedan följa med det nya taket ner i samma vinkel. Finns det någon som framförallt förstår vad jag menar, och har någon erfarenhet av något liknande ? Eller skall man absolut inte göra såhär?
 
  • Gilla
Hellmans
  • Laddar…
Det går nog säkert att göra sådär om du tänker bygga allt själv. Lejer du in nån så lär det bli billigare att riva det lilla och bygga ett helt nytt.
 
  • Gilla
micke_79 och 1 till
  • Laddar…
Bygg helt nytt!
Hel platta utan skarvar, öppet utan innerväggar, värme i golv, eluttag överallt osv.
Jag rev mitt hus och byggde nytt.
Jag rev mitt garage och byggde nytt.
Jag rev min lekstuga och byggde frigga.
Jag rev mitt utedass och byggde nytt.

Ja du förstår trallen.......
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Bygg så det blir ett symmetriskt tak. Det där du ritat blir ju bara hemskt fult. Gör om något nya takstolarna så du får samma vägghöjd på båda sidorna
Typ:
Enkelt handritad skiss av ett asymmetriskt tak med olika vägghöjder, markerat med röda och blå linjer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Cheesen
Du behöver ju inte följa takvinkel, nya byggnaden kan ju ha en lägre vinkel. Vanligt att man ser dylika utbyggnader på äldre bondgårdar där lagårn blivit för liten. Många gånger så är då det gamla taket kvar i sin helhet under det nya.
 
Både bu och bä ifrån folket. Tacksam för dom kommentarerna som kommit. Hittade en bild på blocket där dom sålde garageportar. Om man bortser ifrån att markförhållandena är olika och att det är en port till. Tycker inte det ser så tokigt ut
 
  • Svart trähus med två vita garageportar, en mindre och en större, omgivet av träd och en asfalterad uppfart.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Krille kula
  • Laddar…
Tycker det också ser hemskt ut. Bättre att ha ett pulpettak i så fall enligt mig
 
Jag tycker väl det ser sådär ut. Men är kostnaderna betydligt lägre med ditt förslag än vad de andra är så får man ju överväga det hela.
 
  • Gilla
zsimpey
  • Laddar…
Ser enligt mig klart bättre ut än ett symmetriskt tak men det är en smaksak. Men arbetskostnaden om du ska börja bygga ihop befintligt med ett nytt större blir väldigt hög. Jag skulle uppskatta runt 200 timmar extra jämfört med att riva och bygga ett helt nytt.
En annan sak är det om man bygger själv, då är ju arbetskostnaden noll. Eller åtminstone räknar jag min egen arbetskostnad till noll när jag bygger åt mig själv. Det är ändå en hobby.
 
Tycker att det är trevligt att man ser vad som är nytt och gammalt, samt att det blir mer liv och en mänskligare skala med mindre delar. Dvs så som du skissade i början. Men, det är ju mest en fråga om tycke och smak.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.