Hej...

Går och funderar på att bygga ut entrén hemma då den är väldigt liten...

Frågan är dock om jag kan bygga som jag tänkt..

i dagsläget så är det redan ett riktigt tak byggt ovanför våran trapp till entrén, det är sedan balkong ovan på det taket.

På bild 1 ser man hur det är uppbyggt idag, taket och själva trappan ligger på 1 plint längst ut och sedan är allt bultat i grunden och i det befintliga taket och yttervägg. Skulle det gå att riva bort allt förutom den understa ramen, bygga på den till rätt höjd, isolera lägga golvskivor, sedan stolpa upp runt om och klä in med panel, isolering och innerväggar, håller min plint för detta? det är en 70 cm plint som inte rört sig alls på två vintrar.

bifogar även en ritning över hur jag tänkt, samt någon mer bild hur det ser ut idag, det är alltså där trappan är som jag vill bygga in och fortsätta med väggarna hela vägen runt. ritning.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
26.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
24.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hej Jörgen
ide' n är bra. Men jag skulle ta bort ytterpanelen och sätta fast regelverket där, så du kommer i nivå med det övriga.
Eti..
 
Ja ta bort panelen kommer vi göra så det blir att flytta upp regelverket... största frågan är dock om det räcker med 1 plint? Eller om vi behöver förstärka upp detta?
 
.. är plinten bara ner grävd eller hur ser det ut ... viktigt att veta
 
Nedgrävd ja, nästan hela sin längd, sticker upp 5 cm kanske, den hamnade lite uppepå och mellan 2 stycken riktigt stora stenbumlingar där nere.
 
Jag hade tagit upp plinten och grävt om.. grävt ett hål ca.70-80 cm i dia.rensat upp spolat stenarna med en kanna vatten och sen gjutit ett fundament i botten med en tjocklek på en 20 cm och armerat den med järn lite hit och dit och i mitten låtit några järn sticka upp ca. 15 cm ...under tiden detta sätter sig så bygger du en form så du får en rejälare plint som kommer upp i hörnet och låt den gå ända upp till syllen.Så slipper du denna klena stolpe i hörnet..skulle se konstigt ut när du väl är klar ... avståndet är enligt din skiss ca.180 cm så det klarar sig fint..Se bara till att du fäster det ordentligt i väggen så skall det räcka.
Eti..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.