Hej!

Står i valet och kvalet hur vi ska göra med utbyggnaden av garaget. Vi har idag ett vanligt standardgarage där bilen får plats men inte så mycket mer. Tanken är att vi på något sätt ska förlänga garaget, har tittat på två sätt:

1) Förlänga garaget, dvs gjuta platta och bygga ihop förrådet med huset så det vid slutförandet ser ut sopm garaget var såhär stort från början, en total integration med andra ord, förmodligen med en innedörr mellan garaget och förrådet.

2) Bygga en fristående friggebod 15 m2 med ca 50 cm avståend mellan bef garage och nytt förråd. Fördelarna med denna konstruktion är:

* Ingen platta behöver gjutas, kan plinta upp
* Billigare, slipper merarbetet med att bygga ihop tak etc
* Mindre komplicerad konstruktion, kan bygga själv, har inte kunskap att bygga ihop två byggnader
* Kan göra taket hur jag vill :)

Finns ju nackdelar också:

- Mindre proffsigt helhetsintryck
- Svårt att få ner plintar så lågt att man slipper bygga en trappa (svårare att ta ut saker som t.ex gräsklippare), blir mycket grävande

Är nästan överens med mig själv och frun om att bygga en fristående friggebod, mest pga priset. Vi uppnår vårat primära mål och får pengar över till något roligt också. Sen kan man ju göra friggeboden i en annan design än bef.- garage, kan se lite spännande ut :)

/S
 
Då ska jag röra till det lite då.

Ovasett vilket så kommer du att få krav på brandklassning osv pga de små avstånden.

Fördelen med ihopbyggnaden är att du kan gå inomhus om jag tolkar dig rätt (Det måste dock göras som en brandsluss då).
Gissa om det gör om man går ut i garaget och häntar rätt verktyg oavsett om det regnar eller inte?
 
Jag tror inte det är krav på brandklassning för byggnader mindre än 15 kvm. (Tidigare var det 10 kvm, men det ändrades 2012-tror jag.)

Fördel med friggebodalternativet är att du slipper söka bygglov.
 
Mats skrev:
Då ska jag röra till det lite då.

Ovasett vilket så kommer du att få krav på brandklassning osv pga de små avstånden.

Fördelen med ihopbyggnaden är att du kan gå inomhus om jag tolkar dig rätt (Det måste dock göras som en brandsluss då).
Gissa om det gör om man går ut i garaget och häntar rätt verktyg oavsett om det regnar eller inte?
Jag var på tekniskt samråd med kommunen för en nybyggnad där verkstad/garage är ihopbyggt med bostadshuset, där var en brandsluss inritad mellan bodelen och garagedelen. Vid samrådet informerade handläggaren att kravet på brandsluss konstigt nog försvann i och med "nya PBL", själv hade jag med all sannolikhet byggt en sluss ändå, men det kan vara bra att veta.
Sedan räckte med med brandklass EI30 (centralt och nära till brandstation) fast man kan ju lätt kosta på sig EI60 känns det som.
 
Tack för infon.

Som kontrast till att bygga en friggebod bredvid, har någon lust att i väldigt grova drag beskriva vilka moment som ingår i att "förlänga" garaget med en byggnad exakt lika bred och hög som bef. garage. Vilka delar på garaget tar man bort (knutbrädor, takpannor etc??) hur bygger man ihop grunderna etc? Bara så jag kan få en uppfattning om hur stort merjobb detta egentligen är. Har inte hittat någon tydlig beskrivning. Ska vi förlänga garaget på detta sätt är det viktigt att det ser ut precis som om garaget var 5 meter längre redan från början, utan skarvar etc... annars kan vi lika gärna bygga en enklare friggebod på plintar bredvid..

/S
 
Vi behöver nog lite bilder för att svara bra på det.

Ltie grovt så tar du av panelen på väggen som ska öppnas.
Gjuter en ny platta ca 1 cm från den gamla (man ska ha en rörelsefog) samma sak mot huset.
Nya väggar längs med förlängningen.
takstolar i samma modell som de du har.
Skrava ihop taket. (hur beror på ditt tak men man kan tex ta bort knutbrädorna och ställa en takstol precis i skarven)
Teglet lär bli tufft att hitta i samma nötningsgrad som det du har.
Vill du undvika synliga skarvar helt så måste du troligen byta panelen på nuvarande garage. Jag skulle sätta ett par foderbrädor istället och spara de pengarna.
 
Redigerat:
Hej!

Garaget är ett helt vanligt modulgarage från Björklidens materialaffär. I en första version kommer vi nog strunta i en dörr mellan garage och förråd, och behålla bef. garagets yttervägg precis som den är, möjligtvis då ta bort knutbrädorna för att kunna bygga ihop det hela.
Så det nya garaget ska inte "sitta ihop" på något sätt, för att tillåta viss rörelse... det låter ganska logiskt.

/S
 
  • Gilla
Limesmak
  • Laddar…
Har själv inga erfarenheter av ett sånt här projekt men om jag förstår Mats inlägg ovan rätt så menar han nog att det är själva plattan som ska vara skiljd mellan befintlig och ny, huset som sådant bygger du ihop. Du syr då ihop delarna längs vägg/tak/vägg så att säga.

Sen låter det som att du planerar att behålla fasaden som den är även på väggen mot den nya delen (som då blir en innervägg), eller jag kanske förstår dig fel? Även om du inte planerar att sätta in en dörr mellan garage/förråd så tycker jag nog du ska ta bort fasadbrädorna ändå. Väggreglarna sparar du ju och klär med vad du nu klär resten av förrådets insida med då den forna ytterväggen nu blir en innervägg i förrådet. Sen är det bara att öppna upp en dörr den dagen du bestämmer dig för det.

Om du har hyfsat normala dimensioner på panelbrädorna på utsidan och förutsatt att garaget är i gott skick så borde det ju räcka att hitta samma sorts panel till förrådet och sen måla hela byggnaden med ett par strykningar så borde det inte synas att det finns en ny utbyggnad.

Sen har vi takpannorna. Som Mats påpekar så kan det ju bli svårt att hitta nya eller för den delen begagnade pannor med samma nyans som de du har. Det enklaste vore att byta det befintliga men ett mycket billigare alternativ är att köpa nytt/begagnat till utbyggnaden och sen tar du ner det befintliga och blandar ihop nytt och gammalt och lägger sen upp det på hela garaget. Vissa tycker en sån blandning är snygg och att det ger en ny dimension till taket, vissa gillar det inte alls. Går säkert att hitta bilder på hur det kan se ut.
 
Tory har fattat mig helt rätt.
Det är bara plattan som ska ha rörelsefog. Träet bygger man ihop.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.