Hej,

Bor i ett hus som byggdes av en kille som gick i konkurs under bygget, huset köptes senare av en kille som iordningställde ena våningsplanet och ett våningsplan kvar att göra iordning. Har börjat kika lite på kommande el-installationer som skall göras.

För det första sitter det ett RUTAB-skåp som från början var helt fel inkopplat men i och med att han vi köpte av gjorde iordning ena våningsplanet så var det en behörig firma där som kopplade om all el inklusive skåpet, vad är riskerna med att fortsätta med RUTAB-skåpet i och med att det är en behörig el-firma som varit där och godkänt installationen?

Jag måste bygga ut/lägga till ca 18-20 positioner i och med 3-fas till garage, ett gäng uttag i garage, utebelysning, eluttag ute, eluttag och belysning på det våningsplan som är kvar, energiövervakning etc.

Skall jag satsa på att byta ut RUTAB-skåpet mot ett nytt som rymmer alla grupper eller skall jag lägga till ett nytt skåp för de sista 18-20 positionerna?

// Nicklas
 
Oavsett hur du gör med centralen i huset så hade jag valt att lägga en egen liten central i garaget.
 
  • Gilla
hempularen och 1 till
  • Laddar…
Rutab anses som ett lågprisfabrikat, men jag kommer inte ihåg att någon råkat ut för direkt dålig kvalité att de inte skulle fungera. Men det beror på. Det kan se ut att "fungera" men frågan är vad som händer vid ett felfall. Är det korrekt dimensionerat etc?

Därför går det inte att svara på vad du behöver göra, men är du orolig så låt en elektriker se över det hela. Den förra kanske bara tittade på den del han installerade, för längre än så sträcker sig inte hans ansvar.
 
nasx skrev:
Bor i ett hus som byggdes av en kille som gick i konkurs under bygget, huset köptes senare av en kille som iordningställde ena våningsplanet och ett våningsplan kvar att göra iordning. Har börjat kika lite på kommande el-installationer som skall göras.

För det första sitter det ett RUTAB-skåp som från början var helt fel inkopplat men i och med att han vi köpte av gjorde iordning ena våningsplanet så var det en behörig firma där som kopplade om all el inklusive skåpet, vad är riskerna med att fortsätta med RUTAB-skåpet i och med att det är en behörig el-firma som varit där och godkänt installationen?
Hej och välkommen till forumet.

Jag kan inte se att det du beskriver ovan egentligen bör oroa dig mer än den osäkerhet som alltid finns kring begagnade hus och "okända" elinstallationer. Du skriver att du vet att "en behörig firma där som kopplade om all el inklusive skåpet" och det är väl egentligen ett bättre läge än man har i många fall.

Annars säger jag som Bo: "men är du orolig så låt en elektriker se över det hela", det skadar ju inte och kan kanske hjälpa nattsömnen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.