Hej!

Vi funderar på att bygga ut vårt badrum (bostadsrätt) då vi gärna skulle vilja få mer yta till tvättmaskin och också ett skötbord som om några månader behöver få plats.

Någon som har en ungefärlig kostnad på vad det kan tänkas kosta att flytta en vägg ca 0,5-1 m? (se bild) Väggen är inte bärande. Planritning.jpg
 
D09
josefixen skrev:
Hej!

Vi funderar på att bygga ut vårt badrum (bostadsrätt) då vi gärna skulle vilja få mer yta till tvättmaskin och också ett skötbord som om några månader behöver få plats.

Någon som har en ungefärlig kostnad på vad det kan tänkas kosta att flytta en vägg ca 0,5-1 m? (se bild) Väggen är inte bärande.[bild]
Kostnad för väggen är väl inte så farlig, men ni bryter tätskiktet och få lägga nytt som jag fattar det.

Samtidigt så ( grattis föresten ) så kommer ni behöva ett komplett badrum om några månader.

Ett alternativ ( budget ) kanske skulle vara att byta badkaret mot en duschkabin och en tvättmaskin.

Skötbord finns bra väggmonterade, alt lägga på tvättmaskinen.

Men priset på ( om man behöver ) nytt tätskikt och ytskikt går säkert loss på 100 000 - 150 000 om man ser vad andra trådar får för offerter.

Tänk på att ni kan behöva föreningens tillåtelse att flytta väggen också
 
Hur många kvadrat är det? Vi har fått in dusch och tvm på 3.5kvm. Dock måste man ju göra om tätskikt ändå för att göra om rör etc.

Vår planlösning ser ut såhär om det kan vara till hjälp
 
Om badrummet inte behöver renoveras, och det enbart är platsen för tvättmaskin som motiverar detta, så finns det flera alternativa lösningar. Se den här posten.

Ny länk till IDO-tvättstället 11166:

Hur långt är badkaret? Ni kanske kan byta ut det mot ett duschbadkar av lämplig längd och få plats med en vanlig tvättpelare? Vi har ett Z150 hemma och det funkar bra att bada i.

Jag har också ett Robust Väggskötbord hemma. Det är helt suveränt bra och väldigt stabilt. De är snordyra nya (typ 5000 tror jag) men finns ofta på blocket, jag gav 500:- för mitt.

Om ni ställer Kenny-maskinen i postningen jag länkade till mitt emot WC-stolen ca 10 cm ut från väggen, och monterar ett robust-skötbord på väggen ovanför så borde ni få en lösning som enbart sticker ut ca 50cm när skötbordet är uppfällt, och ändå ger er alla funktioner.

Ni skulle också kunna ställa in en kombinerad tvätt/tork och lägga ett vanligt skötbord på.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.