Jag skulle vilja ha lite synpunkter innan jag drar igång.
Nu har vi ett altandäck som är ca 9,5 * 2 meter och löper ut med husets fasad. Däcket är byggt på betongplattan och i tre sektioner så att det går att lyfta upp dom om de skulle behövas. Nu är saken den att ovanför så är det en balkong som löper hela vägen också vilket gör att det nästan är skugga på altanen hela tiden. Att den bara är två meter djup gör ju att det knappt går att ha ett bord på den heller. Fattar inte hur dom tänkte 1973. Fanns det ingen sol på den tiden :p

Jag skulle vilja byta ut hela tralldäcket (det har legat där sen -73) plus att bygga ut altanen på gräsmattan en ordentlig bit så den blir L formad. När jag skruvar den nya trallen på plattan, ska jag då göra med sektioner som det är nu. Skarvarna mellan sektionerna blir ganska tydliga och inte så snygga.

Sedan vad gäller utbyggnaden så tänkte jag fästa en bärlina i plattan och sedan köra med plintar för att i framtiden kanske göra en inglasning på utbyggnaden. Men det kanske är overkill. Räcker det med betongplattor på gräsmattan och en flytande konstruktion som skarvas ihop med däcket på plattan.

Synpunkter tages gärna emot.
 
Du får gärna lägga upp ett eller ett par kort på hur det ser ut nu och en skiss på hur du vill ha det. Mitt spontana råd angående plintar/plattor är att bygga så stabilt som möjligt så att det märks så liten skillnad som möjligt när man går från det gamla till det nya. Har du någonsin känt ett behov av att lyfta undan någon av sektionerna? Om inte bygg i ett. Tänk på hur du ska göra om du råkar tappa ner något som du vill hämta upp. Eftersom det inte använts så mycket vad jag förstått så har det kanske inte tappats så mycket bestick eller andra saker som kan trilla igenom. Bara en tanke.
 
Jag skippade sektionerna och byggde allt i ett. Tidigare så var det rejäla springor mellan trallen. Nu la jag dikt an och springorna blir mycket mindre så förhoppningsvis behöver jag inte lyfta trallen. Ingen nivåskillnad blev det heller mellan den gamla och den nya delen :D
 
Gött, hoppas att ni får stor glädje av den nya altanen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.