Hej
Innan vi köpte vårt hus ringde jag kommunen och frågade om regler och bygglov. De sa att det var utanför sammanhållen bebyggelse och att vi fick bygga ut 50% utan anmälan eller bygglov.
Jag skrev en mail till dom där jag uprepade samtalen och hoppedes på svar. Men fick inget den gång.

Ett halvår senare före vi började bygga vår lilla tillbyggnad, fick jag skriftligt svar på mail: efter preliminär granskning så är det utanför sammanhållen bebyggelse. Ni får bygga komplementbyggnad utan bygglov eller anmälan.

Huset är på landet men vi har två grannar (inte jätte nära) dessutom är huset olagligt byggt för 70 år sedan.

Blev totalt osäker på om vårat bygge som vi har satt igång egentligen är lagligt. Panikar lite. Behöver jag bara bekymrad, vad tror ni andra? Känns svårt om man inte ens kan lite på det bygglovsavdelningen säger.
 
Nej! Bygg på.
 
Bygglovshandläggare kan inte svara på din fråga om du inte skickar ett ärende specifikt med ritningar osv.

Du kan alltid söka bygglov frivilligt även om inte ärendet är bygglovspliktigt.
 
LaszloToth LaszloToth skrev:
Bygglovshandläggare kan inte svara på din fråga om du inte skickar ett ärende specifikt med ritningar osv.

Du kan alltid söka bygglov frivilligt även om inte ärendet är bygglovspliktigt.
En handläggare måste väl ändå kunna svara på om reglerna för "icke sammanhållen bebyggelse" gäller för fastigheten? Utan att se exakt vad man tänker bygga?
 
Claes Sörmland
Annekg Annekg skrev:
Huset är på landet men vi har två grannar (inte jätte nära) dessutom är huset olagligt byggt för 70 år sedan.
Nyfiken på detta. För 70 år sådan, då är vill tillbaka på 50-talets första år. Byggandet på landet, alltså utanför område med stadsplan eller byggnadsplan var väl helt oreglerat på den tiden?!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.