Hej!

Håller på att renoverar rn lägenhet och skall lägga in ett furugolv ovanpå ett existerande golv.

Jag planerar att skruva golvet.

Jag har dock en yta på 5 m2 där det fattas undergolv att skruva i som är en flytspacklad yta.

Denna yta ligger 20mm lägre än övriga golvet.

Hur bygger jag bäst upp denna för att lägga det nya golvet på?

Kan jag helt enkelt lägga en spånskiva där och behöver jag i så fall plasta först?

Tack på förhand!
 
Golvspånskiva är nog ett bra val. Jag har lagt golvspån i en hel våning uppepå ett befintligt (ganska ojämnt) trägolv. Skruvade sedan ett massivt furugolv i skivorna. Tog även bort en kamin och därunder saknades trägolv vilket jag löste med flytspackel så det låter som samma förutsättningar som du har ungefär. Plast brukar förordas i montageansvisning för massiva golv om det finns risk för fukt underifrån. Denna ska då ligga direkt under golvet eller under lumppappen om sådan används. Lumppapp är bra för utjämning och viss stegdämpning om ditt undergolv inte är perfekt, och du kan även använda den för att ta upp nivåskillnaden om du fyller ut med golvspån (spånet är 22 mm) genom att bygga med ett par lager (som en trappa) där spån och bef. golv möts.
 
Avgörande för val av metod är hur tjockt det nya golvet är. Om det är runt 22 mm räcker det med läkt c/c 600 mm som fästs med spikplugg eller liknande. Om det nya golvet är tunnare krävs antingen någon form av skivmaterial eller tätare c/c.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.