Hej!

Håller på att bygga upp badrummet efter rivning och som ni ser på bilden måste jag bygga upp golvet för att hamna i samma höjd som golvet utanför badrummet.

Så här tänker jag:
95x45 reglar liggandes mot plattan, förankras i väggarna.
22 mm golvspånskiva, fuktbeständig.
Primer.
3 mm armeringsnät.
4 mm golvvärme.
20 mm (över golvvärmen) Flytspackel.

Tätskikt & klinker.

Bygghöjd 144mm + klinker.

Tänker jag rätt? Är det något jag missat?

1. Plattan är lite ojämn. Om golvskivorna skulle bli ojämn, kan man kompensera den ojämnheten när man flytar?
2. Räcker det med 600cc mellan reglarna?
3. Hur mycket brukar man räkna med att klinkerplattorna bygger?
4. Bör jag isolera under golvskivorna? Det är källare under och ligger på minst 10 grader.

Mvh Tingis

Bild på ett rivet badrumsgolv med synliga golvvärmerör och verktyg, förberett för renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
T
Använd EPS-Cement istället!
 
Hur stort är rummet?

Jag hade nog skippat allt vad trä heter och fyllt upp med epscement istället.
 
Tack för tipsen! Verkar vara en smart produkt! (y)

Rummet är 6 m2.

Jag har läst lite nu och det verkar som att jag får bygga en ram för att fixera golvbrunnarna(?). Lägga plast över ramen, golvet och en bit upp på väggarna innan jag fyller med EPS.

Enda problemet är att jag tänkt leja bort flytspacklingen (och tätskikt/plattsättning) vilket kan vara svårt att tima då det står på EPS-Cements hemsida: ska läggas så snart du kan gå på gjutningen och absolut senast inom 3 dygn. Vid längre väntetid primas (diffusions-öppen) eller täcks EPSCement®-ytan tillfälligt med plastfolie för att förhindra uttorkning.

Hur lång tid efter att man primar kan man flyta?
 
T
Har aldrig använt någon ram runt brunnar när jag har nyttjat EPS och dagen eter du har lagt EPS:n så ta och prima den flödigt sedan kan den stå flera dagar utan problem. Lägg ut EPS:n så fint du kan, använd ett 120 cm vattenpass och kolla av hela tiden så du ligger i våg när du lägger EPS:n och jämna av med passet också.

Armeringsnätet kan man sedan med lätthet skruva fast i EPS:n och sedan fästa elslingan i armeringsnätet med ministripes.
 
  • Gilla
Tingis
  • Laddar…
Tack för tipset!

Det blir till att jämna av med vattenpass så det blir rakt och fint :)
Har beställt montagestöd till golvbrunnarna då det är vertikala brunnar som går rakt genom plattan. På så vis kan jag justera in höjden på brunnen direkt!
Montagestöd för golvbrunn med vertikal anslutning och justerbara fötter på vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.