Hej,

Vi har fått ett bygglov på ett enplanshus där vi följer planbestämmelserna (förutom 5 kvm över tillåten area, vilket kommuen har sagt okej till).

Nu har grannen överklagat till länsstyrelsen. Grannens tomt befinner sig 3,2 m under vår tomt och deras hus är byggt som ett sutteränghus (de har sprängt ner sig i berget kan man säga). Det de har klagat över är att vi ska fylla tomten med 1 meter grus och grund, vilket höjer tomten och det tycker de är inte okej. Observera att vi har placerat huset 6 m från gränsen, terasserat ner vår tomt mot deras och byggt stödmurar.

Min fråga är: Hur stor chans har grannen att få gehör och rätt hos länsstyrelsen? Kommunen har redan godkänt allt och ritningar och allt kommer från en stor husleverantör (G****ehus) :)
Kan vi bygga och hoppas att kommunen har gjort rätt?
Sen hur det kan påverka byggtiden? Detta är i Stockholm...

Någon som har råd.....
 
W
Sannolikheten borde vara lite förutsatt att allt har gått rätt till i bygglovsprocessen. Det är ju inte direkt sällan att Länsstyrelsen skickar tillbaka ärenden till byggnadsnämnden pga handläggningsfel och då upphävs erat bevlijade bygglov men ni borde ju få ett nytt hyffsat kvickt. Hur som helst så kan ni ju bygga under tiden (på egen risk så att säga).
Men som alltid så kan det finnas folk med märkliga åsikter både på länsstyrelsen och byggnadsnämnden så helst säker är man inte fören det är prövat.
Angående tidsaspekten så lär det ta ett bra tag att få detta prövat i stockholmslän (vad jag har hört är handläggningstiden lång där).. Men som sagt detta förutsätter ju att ni ska vänta på att det hela blir klart, annars e det bara att bygga.
 
Du skriver att ni skall höja marken, innebär det att marken skall höjas även nära grannen, dvs 4,5 m från tomtgränsen? Och har grannen fått yttra sig över den höjningen?

Annars finns det risk att bygglovet ogiltigförklaras.

Jag skulle nog inte känna mig helt lugn om överklagandet gäller en markhöjning nära tomtgränsen, där den övre tomten dessutom redan ligger avsevärt högre.
 
Till hempularen:
vi har placerat huset 6 m från gränsen, terasserat ner vår tomt mot deras och byggt stödmurar.
 
Jo men om terasseringen innebär att tomten höjs i närheten av gränsen, så kanske de har ett case, framförallt om inte kommunen gett dem möjlighet att uttala sig om förändringen innan beslutet fattades (i så fall har det ett stark case).

Om terasseringen däremot inte höjer marken så är det nog inget problem av den anledningen.

Jag säger inte att ni har eller kommer att få problem med överklagande processen, men jag misstänker att detta kanske inte är ett va de solklara okynnesöverklagandena man hör om ibland. Detta skulle kunna vara ett av fallen där grannen faktiskt har en chans att förhindra ert bygge.
 
Nej, nära grannens hus är det tvärtom en sänkning genom en terassering + stödmurar.
 
Våra grannar har fått möjlighet att uttala sig. Vi har gjort flera olika ändringar för att dem ska bli nöjda. Detta känner kommunen och har gjorts med samarbete av arkitekten.

PS
Tack för alla svar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.