Hej,

Jag har lagt ett nytt golv i köket och har en utmaning gällande höjdskillnad om 2,5 cm mot hallens stengolv. Jag förstår att detta inte är någon optimal situation men så fick det bli :)

Men, nu behöver jag något för att dölja denna höjdskillnad och skapa någon slags övergång. Sedan tidigare satt metalllisten enligt bild (då låg en annan ekparkett i köket)

En utmaning är såklart att jag inte vill bygga på trägolvet ytterligare.

Stort tack på förhand!

Mvh Simon

Höjdskillnad mellan nytt trägolv i köket och äldre stengolv i hallen med metalltröskel som övergång.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nytt trägolv i köket möter äldre stengolv i hallen, höjdskillnad synlig med tidigare metallist vid övergång.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det finns andra kupade alulister som klarar den höjdskillnaden. De skruvas fast så du bör limma fast trälistbitar på stengolvet intill parketten där skruvarna ska vara.
Aluminiumlist monterad på kanten där stengolv möter parkett för att överbrygga höjdskillnaden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
En halvsmal eklist/tröskel hade passat finare ihop med det vackra parkettgolvet.
Du får troligen slipa/anpassa den för de olika höjderna
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
En halvsmal eklist/tröskel hade passat finare ihop med det vackra parkettgolvet.
Du får troligen slipa/anpassa den för de olika höjderna
Tack! Bara köpa som en vanlig platta menar du och sen slipa till? Eller någon mer specifik produkt?
 
Cruzze Cruzze skrev:
Det finns andra kupade alulister som klarar den höjdskillnaden. De skruvas fast så du bör limma fast trälistbitar på stengolvet intill parketten där skruvarna ska vara.
[bild]
Tack! Tror dock mer på trä för att hålla det snyggare :)
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Okarlsson Okarlsson skrev:
Antingen en nivålist i ek för lite lutning: [länk]

Eller helt enkelt typ en hörnlist om ni vill ha det likt hur det va tidigare. Men misstänker snubbelrisken blir högre. [länk]
Lyckas tyvärr inte hitta nivålist i ek som tar upp så stor höjdskillnad som jag har, 2-3 cm. Någon som vet?
Tänker annars att jag får köpa en som tar t.ex. 15 mm och sen lägga under en liten list på det låga golvet för att ta sista biten.
Eller någon med bättre idé?
 
S simonnnn skrev:
Lyckas tyvärr inte hitta nivålist i ek som tar upp så stor höjdskillnad som jag har, 2-3 cm. Någon som vet?
Tänker annars att jag får köpa en som tar t.ex. 15 mm och sen lägga under en liten list på det låga golvet för att ta sista biten.
Eller någon med bättre idé?
Det är nog inga problem att antingen fästa en smyglist i hallgolvet först, eller först sätta nivålisten och ta upp glipan med en kvartsstav. Inget blir ju idealt, men förhoppningsvis ok.
 
Det blev en nivålist från Bauhaus som tar upp de första 15 mm och sen under den en liten list som tar de sista 10 mm (mellan nivålisten och stengolvet alltså)
Godkänt? :)

Nivålist mellan parkettgolv och stengolv med en extra list som överbryggar höjdskillnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nivålist vid övergången mellan ett parkettgolv och ett stengolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Fullt godkänt!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.