Hej!
Jag har en liten inglasad altan och tidigare husägaren hade en rabatt runt den med massa eländiga växter. Istället tänkte jag ha ett trappsteg så man kan gå in och ut längs hela sidan. Jag gissar att det enklaste är att lägga grus/sand, på med plattor och snickra ihop ett trappsteg av impregnerat virke.

Frågan är, hur djupt med grus behöver det vara?

Och ett annat problem jag märkte i vintras var att plinten längst ut i hörnet reste sig över 6 cm men har sjunkit tillbaka nu. Eftersom altanen säkert är minst 20 år gammal så borde det vara nåt som händer då och då utan större påföljder men tänkte ändå se om det finns något man kan göra åt det när jag ändå är där och gräver. Några tips?

Uppgrävd jord runt en plint under en altan, indikerar tidigare markrörelse och grundarbete för trappsteg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inglasad altan med borttagna växter och synlig plint, olika trädgårdsverktyg på gräsmattan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kanske gräva ner 50 cm och lägga 10 cm isolering nån meter runt varje plint. Men det blir ju problem att gräva under altanen förstås. Och är det isf 40 cm grus ovanför som gäller eller är det overkill?
 
Med tanke på det enorma gensvaret :) förstår jag att det är många som är nyfikna på hur det går.

Har grävt 50 cm djupt runt en av plintarna och lagt i markduk, några cm makadam, 5 cm markskivor från byggmax och lite mer makadam på det. Imorgon tänker jag fylla upp med jord och lämna plats för 5 cm grus på markduk. Ingen aning om det kommer bli bättre av detta men man kan ju hoppas.

Ett litet dilemma är att golvet verkar ligga löst på plattor och sjönk ett par centimeter när jag tog bort dem för att gräva runt plinten. Hoppas jag lyckas få tillbaka dem på ett bra sätt.

En annan fråga slog mig. Kan det vara så att heja marken reser sig med plattor och plint? Då hjälper det ju inte att jag isolerat plinten. Kanske blir det t.o.m. sämre. Jorden är väldigt lerig (och full med maskar :) )

Grävd grop vid plint med markduk och makadam vid husgrund, markskivor och verktyg synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grävd grop runt husplint med markduk, makadam och blå markskivor för isolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Isoleringsarbete runt husgrund med markduk, makadam och grävning, lerjord synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på grunden med synlig plint, markduk, makadam och del av träkonstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av trätrall och plint vid husgrund med synlig markduk och makadam.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.