Någon som har råd om vilken storlek på regel man bör använda? klarar man sig med 45x195 och sen såga klossar
för att limma och skruva på?
 
Det beror dels på vilken del av trappan du menar, dels på dess dimensioner. Just antalet steg är en av de faktorer som spelar minst roll i sammanhanget.
 
Efter lite omräkning (om jag nu gjort rätt) så blir det totalt 11 steg.

Höjd ner från altan till markplan är 207 cm. 11 steg delat på 207 = 18,81 som då blir steghöjden.
Enligt formel för steglängd som brukar anges till 63 cm, så borde det bli så här. 2xsteghöjd = 37,62 cm
37,62-63 = 25,38 cm (steglängd)

Då borde trapplängd bli 11 x 25,38 =279 cm

Min tanke är att köpa planhyvlad tryckt 45x195 som stomme, och sen köpa en 45x195 för att såga ut trekanter att limma/skruva på till planstegen.

Eller är jag ute å svammlar?
 
bygg trappan i 30 graders lutning.
byggde min trapp i 2"7"
plansteget blev 32 cm djupa.

mvh
snickar estwing
 
Själv ingen fan av trekanterna... skulle hellre sätta stegen mellan sidostyckena för att den inte ska se så klumpig ut. Skruva ett stöd under steget ist isf.
 
Nja, den tanken slog mig också i början, men så ville jag ha en lite bredare trappa så det skulle vara lätt att bära möbler mm i den, så måttet blev 1,5m bred så jag måste ha 3 "reglar" i mitt tycke för att det skall bli stabilt. borde väl bli ett cc mått på ca 70 cm isåfall. Vet inte hur man löser det med att sidomontera trappstegen.....
 
.....har precis gjort klart en trappa men 8 steg. Testade först med färdiga vanglar, men jag tyckte att djupet i trappstegen blev för litet och sedan blev den för brant. Jag gjorde en egen på 15,5 cm höjd och 30 cm djup, det blev en trevlig trappa att gå i.
 
pi skrev:
.....har precis gjort klart en trappa men 8 steg. Testade först med färdiga vanglar, men jag tyckte att djupet i trappstegen blev för litet och sedan blev den för brant. Jag gjorde en egen på 15,5 cm höjd och 30 cm djup, det blev en trevlig trappa att gå i.

Vad har du använt för dimensioner på virket?
 
Jag tog riktigt breda vanglar/balkar på sidorna, kan de varit 2"8 ? De va i alla fall de bredaste dom hade. Sedan köpte jag lite 2"3 som jag skruvade fast på insidan vanglarna för att lägga planket på (145x34) Trappan blev 150 cm bred cirka så jag var tvungen att sätta en balk i mitten också. Jag kunde iofs gjort den lite smalare och använt 2" till att gå på, men jag tycker det blir snyggare med samma plank som övriga altanen har.
 
Om du delar höjden från altanen till marken med 11 får du ju inte 11 trappsteg. Tänk dig höjden uppdelad i 11 delar. Den översta delen är ju mellan översta plansteget och altangolvet. Den nedersta skulle kunna vara mellan nedersta steget och marken, dvs det finns 9 st "avdelare" för dessa 11 delar, dvs trappsteg.
 
Pongu skrev:
Om du delar höjden från altanen till marken med 11 får du ju inte 11 trappsteg. Tänk dig höjden uppdelad i 11 delar. Den översta delen är ju mellan översta plansteget och altangolvet. Den nedersta skulle kunna vara mellan nedersta steget och marken, dvs det finns 9 st "avdelare" för dessa 11 delar, dvs trappsteg.
Ja där ser man, tack för tipset, detta kommer nog gå galant :)

Pi

Du har inga bilder på trappan som du kan dela med dig av?
 
Pongu skrev:
Om du delar höjden från altanen till marken med 11 får du ju inte 11 trappsteg. Tänk dig höjden uppdelad i 11 delar. Den översta delen är ju mellan översta plansteget och altangolvet. Den nedersta skulle kunna vara mellan nedersta steget och marken, dvs det finns 9 st "avdelare" för dessa 11 delar, dvs trappsteg.

Nja det blir väl inte rätt. Delar du upp höjden på 11 delar så får du ju inte 9 steg utan 10 eller hur........
 
Ha ha! Såklart! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.