Håller på att planera för att bygga ny trapp till entren och har planer på en sån här trappa.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fast jag kommer ha större yta på delen som är högst upp mot dörren. Ca 1500mm bred och 1300mm djup samt ev bara 3 steg istället för 4. Tänkte ha 3st 22x95mm trall som trappsteg, vilket ger 285mm total bredd på trappsteget.

Försöker räkna ut bredden till reglarna på varje steg i trappen. Tänker jag rätt när jag adderar 570mm till varje steg? (2x285mm) då det bygger 285 på varje sida.

Den kommer bli 550mm hög, och tänkte bygga reglarna med 45x170, eller blir det för höga steg? Det blir isf 3 steg på trappen. Där det första steget blir 2640mm brett, andra steget 2070mm brett och sista platån 1500mm brett. Kan detta stämma, eller tänker jag helt fel?

Kom gärna med synpunkter.
 
Åsa Lund
Orkar inte riktigt räkna såhär dags.
Två gånger höjden plus djupet från trappnos till trappnos bör vara kring 65 cm, där har du en trappa som är bekväm att gå i. Normal steghöjd är ca 18 cm.
 
Förstår inte riktigt vad du menar med "Två gånger höjden plus djupet från trappnos till trappnos bör vara kring 65 cm" ?

Trappstegen i dagsläget är 16cm, så tror nog 17 blir ganska bra. Svårt att hitta reglar som är 18cm och orkar inte kapa till en större regel ner till 18.
 
Grillen skrev:
Förstår inte riktigt vad du menar med "Två gånger höjden plus djupet från trappnos till trappnos bör vara kring 65 cm" ?
Detta kallas för trappformeln eller trappregeln.
Någon gång för länge sedan (när?) upptäckte någon (vem?) att om fotens förflyttning i vertikalled plus förflyttning i horisontalled var en normal steglängd, så blev trappan bekväm att gå i.

Med dina angivna mått blir summan 625 mm, vilket borde ge en gångvänlig trappa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.