Yo.

Ska replikera ett gäng trälådor som verkar vara byggd av 6x45mm sågat virke. Har hittat 10x45 (nån form av läkt) men tycker det är för grovt.

Är det bara specialbeställning hos såg som gäller? Tänker att lådorna förr måste gjorts av nån form av spillvirke.

ImageUploadedByByggahus.se1379234686.377724.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Har du tillgång till en hyfsad klyvsåg kan du ju köpa 17x45 och klyva dem, då borde du få typ 7x45
 
Nej, men det låter ju smart om jag kan hitta nån, alternativt, inte så dyrt att be sågverket om.

17/2 = 8,5 – klingans bredd = 6?
 
Kliv upp till 22x45 och en klysåg så är ju saken biff!
 
Nackdelen med att klyva med klinga är att snittet blir för snyggt. Bilden ovan är virket bandsågat rått då blir ytan så fin.

Pär
 
För ett tag sen så tittade jag på filmen Mastering Your Bandsaw och han, själva mastern som jag inte minns namnet på, pratade en hel del om s.k resaw. Alltså egentligen inget märkvärdigt, bara att klyva ut tunna ämnen ur tjockare och ofta högre ämnen till t ex lådfronter osv. Det kanske kan vara något med tanke på ytan som Pär tar upp.
 
Redigerat:
pär h skrev:
Nackdelen med att klyva med klinga är att snittet blir för snyggt. Bilden ovan är virket bandsågat rått då blir ytan så fin.

Pär
Jag har stött på olika varianter av 22 och 17x45, både med en samt båda sidor hyvlade. TS skulle ju kunna köpa virke med en ohyvlad sida och använda den utåt, går ju förstås lite mer virke då...
 
En vettig brädgård kan väl hyvla ner till önskad tjocklek (dock får man inte den bandsågade ytan)
Mitt lokala Beijer hyvlade ner dörrfoder åt mig för en vettig peng.
 
Är det inte helt enkelt en slags frukt- eller grönsakslådor?

Har du kollat med någon större mataffär eller med grönsakshandlaren på torget?

Det ser hur som helst mycket trevligt ut med lite "levande" material i ett kök med mest "sterila" material :)
 
pär h skrev:
Nackdelen med att klyva med klinga är att snittet blir för snyggt. Bilden ovan är virket bandsågat rått då blir ytan så fin.
Ah, det finns sågat och sågat! Därför jag varit besviken på vissa "sågade" ytor och gillat andra.
 
KnockOnWood skrev:
Är det inte helt enkelt en slags frukt- eller grönsakslådor?

Har du kollat med någon större mataffär eller med grönsakshandlaren på torget?

Det ser hur som helst mycket trevligt ut med lite "levande" material i ett kök med mest "sterila" material :)
Precis! Fin brytning upptäckte vi när vi placerade lådan där. Och nog är det en gammal fraktlåda, men de jag ska ha går inte att hitta på stan, eftersom det pr specialmått för att passa i ett skafferi. Eller tänkte du för virket? Inte helt fel.
 
Ska alltså göra sådana här lådor, fast nättare och kanske målade. De ska få plats två bredvid varandra i ett 40-skåp, 50 djupt. De är långsmala för att det visade sig lagom med två matgrupper ( gotte, mjöl, frön/gryn, te/kaffe) per 40-sektion och jag vill inte att en låda står framför den andra.Vissa hyllplan kommer det va en enda fullbred. Och sen sitter de på en skjuthylla så att de enkelt följer med ut. ImageUploadedByByggahus.se1379254994.303487.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


På så vis får jag skafferilådor som är fasta och man kan ta med ut – när man bakar tar man med sig hela mjöl-lådan till bakbordet. Till frukost hela frukostlådan (en av de som är fullbredd).

Samt att när jag målar allt, sätter lite skafferitapet och annat lull-lull så hoppas jag få det bästa av båda det romantiska skafferiet och de funktionella utdragslådorna – med bonus att enkelt kunna lyfta ur aktuell sektion. Man lyfter ju inte ur lådor man tar en sak ur (gotte :) ) men några kommer fungera så, särskilt frukostlådan.
 
  • Gilla
Dalbotant
  • Laddar…
Ett tips är att kolla om du får ta lite strö från brädgården. Jag frågade på Byggmax och de var bara glada att bli av med det. Det jag fick var 8x45 och borde fungera till ditt projekt.
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Ta en sväng förbi Beijer bygg och fråga om du kan få ströbitar, det bjussar de nog på. Jag brukar använda diverse sådant när jag är där och lastar. Har själv en hög i garaget därifrån att lägga emellan vid behov.
 
  • Gilla
Davidw
  • Laddar…
amatörsmurf skrev:
Ett tips är att kolla om du får ta lite strö från brädgården. Jag frågade på Byggmax och de var bara glada att bli av med det. Det jag fick var 8x45 och borde fungera till ditt projekt.
Hitta faktiskt! Det mesta var 10x45, men några var få var 6x50mm 👍👍
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.