Hej,

Min nya gästtoalett (som inte ska våtrumsäkras) har idag golvspånskivor på golvet och gipsskivor på väggarna och taket. På golvet lägger jag el-slingor i flytspackel med klinkers. På väggarna ska vi ha kakel till +2400 mm. Resten av väggarna och taket ska målas.

Nu undrar jag i vilken ordning jag ska göra allt: Golvet kan jag göra färdigt först. Sedan ska gipsskarvarna som ska målas spacklas, men skarvarna bakom kaklen behöver inte spacklas. Ska jag då spackla ner till kanske +2000 mm, sedan sätta kakel, och sedan måla väggarna och taket? Eller är de bättre måla väggarna och taket först och sätta kakel sedan?

Sedan fråga två: i mitt nya badrum ska jag ha samma system (klinkers/kakel/färg). Vad gäller tätskiktet i de väggarna som inte är i närheten av duschen: ska man rulla tätskikt hela väggen up? Också där man ska måla?
Behöver man spackla skarvarna mellan gipsskivor innan man förseglar hörnet med fiberremsa?

Tack för allt hjälp
Olivier
 
Måla före plattsättningen, det hade jag gjort. Men det funkar ju att måla efter också.

I badrummet så ska du inte ha tätskikt under färgen, men låt färgen överlappa ned på tätskiktet ca 10 cm. Se till att använda riktig våtrumsfärg med riktig våtrumsgrund under.

Du ska inte spackla skivskarvarna innan fiberremsa och tätskikt.
 
Tack för svaret!
Och det här med spackling av skarvarna innan målning: ska man spackla ner en bit under kaklen, eller spelar det ingen roll?
 
Du kan spackla precis till där plattorna börjar, men det gör inget om man går ner några centimeter. Det är nog enklare att få det bra då.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.