Hallå,

Har nyligen köpt ett hus som ägdes av Frälsningsarmén nån gång i tiden. Då det finns en sal med 7 m i takhöjd tänkte vi sno lite från salen för att bygga ut övervåningen. Blir ca 3 m i tak på båda våningarna.

Då det är metallstänger med krokar i ändarna som håller ihop väggarna så att de inte ska ramla utåt tänkte jag att man skulle sätta in limträbalkar som man kan nyttja till att ha golvet på samt hålla ihop väggarna.Då slipper man förhoppningsvis även ha stolpar som håller upp det hela där nere.

Då till frågan, vem är det man ska prata med för att se till så strukturen håller. Räcker det med att prata med en arkitekt som ritar på det; ta in en byggingenjör, eller är det båda som gäller?

Om det finns något annat man ska tänka på tar jag gärna emot tips.
 
  • IMAG0286.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S
en arkitekt ritar huset. en byggingenjör en som planerar hela bygget.
nä jag skulle säga att va du söker är en konstruktör
 
Vilket kul projekt, och vilken rymd!

I det här fallet, med dimensionering av byggnadselement skulle jag vilja påstå att byggnadsingenjören är just den konstruktör du söker.

Men här vill nog byggnadsnämnden ha ett ord med i laget också.
Kanske de vill ha in lite ritningar, och då kan en arkitekt kanske bidra också.

Men börja med byggnadsingenjören!
 
Tack för svaren. Ja det är ett väldigt spännande projekt och jag ser fram emot att få sätta igång.

Tyvärr finns det inga ritningar alls på huset. Har varit ute och mätt och tänkt göra en egen ritning. Får se hur den blir.
Har ingen lust att lägga de pengarna en arkitekt ska ha, men det är väl bäst om man vill ha ett snyggt resultat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.