Vi har köpt ett sekelskiftehus och funderar lite över tillbyggnad. Idag står det på en vacker torpargrund med halvmeterhöga granitblock - jag funderar över om man kan bygga till likadant och vad det eventuellt kostar jämfört med andra metoder för grunden ? Dvs att lägga till fler granitblock ?
 

Vill du få tag på fler block så skall du söka med lykta över något rivningshus eller dyl. Att beställa nytt i dag skulle kosta skjortan, om nån över huvudtaget har kunskapen kvar.

De granitblock du nämner och som finns på många gamla hus är rena mästerverken, gjorda med en otrolig nogrannhet och yrkesstolthet. Det är idag svårt att fatta vilken möda och kunskap som ligger bakom.

Jag har sett källare som har full ståhöjd där väggarna är över metern tjocka, där man inte ens får ett pappersark genom skarvarna. Ingen risk för byggfusk där inte..Evig livslängd mot fukt och frostsprängning.

lycka till !

 
Farmors villa var byggd så.

1.20 tjocka ytterväggar. Travade från berget. Ingen risk att den kåken flyttar sig inte. Det enda taskiga är ju att det blir lite plats kvar för källaren med de väggarna men det finns ju gott om fäste för vägghyllor
 
Ett annat tips för att få tag på dessa granitblock till grundsockel (eller annat ;)) är att kolla med ev. regementen i närområdet som står i startgroparna för nedläggning, där kan det komma fram både det ena och det andra ur "gömmorna" i samband med nedläggning och även om de inte är nedläggningshotade så kan det vara lönt att höra sig för då det emellanåt rivs gamla byggnader som har detta attribut :)

MVH//Christina.
 
Jag har sett många som byggt hus med både gjuten platta och med torpargrund i form av plintar, men som sedan satt stenblock utanför . Så att det ser ut som torpargrund gjord av stenblock.
 
Det där var ju en tanke - då skulle man kunna "fuska" lite och bygga plintad torpargrund men dölja det med block köpta från nått rivningshus.
 
Jag håller på att riva ett gammalt torp just nu för att vi ska bygga ett Älvsbyhus (Hörner).

Grunder består av just huggna stenblock,skicka mig ett medellande om du skulle vara intresserad.
Vi ska bygga strax utanför Kungsbacka.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.