Garaget sitter ihop med huset i en sidförskjuten lösning. En passande lösning rent rumsfördelningsmässigt skulle vara att bygga till ett rum ovanpå det som skulle få koppling till allrummet och på så sätt göra allrummet mer i mitten av övervåningens planlösning snarare än i ena kanten. Dock ser man sällan den lösningen när folk bygger till. Finns det någon anledning till att det sällan byggs på det sättet???
 
Varför folk bygger som de bygger? Typhus levereras sällan med integrerat garage. Detta ger större flexibilitet med färre husmodeller. Den traditionella förskjutningen beror på att man eftersträvar en skyddad vrå till sin uteplats.

Om jag förstår dig rätt vill du bygga ut husets vindsvåning ovanpå befintligt garage. Det borde funka, förutsatt att garaget har rejäl grund och att bygget faller inom ramen för detaljplan.

Men garaget kan ha annan våningshöjd än befintligt hus. Då blir det lite svårt att passa vindsvåningens gamla golv mot det nya vindsrummet.

Bottenvåningens planförskjutning krånglar också till de nya takstolarna.
 
...där det fanns ett påbyggt rum på garaget. Det var viss höjdförskjutning så det var en halvtrappa upp till rummet. Funkade finfint! Gäller dock att man bygger det estetiskt tilltalande så det inte blir "ladugårdstuk" på huset!
 
Var det nybyggt?

En fråga jag ställer mig är om det är svårt att få byggnadslov för en sådan utbyggnad.
 
Ja, bygglov krävs om exteriören förändras.
 
Ja men det finns ju vissa krav på hur saker och ting ska se ut. Jag vet inte om det kan vara så om garage ska se ut som garage och inte får ha en övervåning/loft i villakvarter. Det kanske bryter mot någon form av utseendestandard menar jag.
 
Nej, någon sådan "estetisk kod" finns inte. Däremot kan detaljplanens föreskrifter kräva både det ena och det andra.

Det enda raka är att kolla direkt med bygglovsfolket.
 
...med rum ovanpå garaget var byggt på 70-talet (typisk mexitegel-villa) men utan rum på garaget. Någon gång på slutet av 80-talt byggdes rummet ovanpå garaget. De hade fått bygglov för detta!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.