Vi har länge letat efter ett gammalt hus som ska kunna inredas i gammal stil. Och nu har vi äntligen hittat det....och det är ju då "problemen" börjar :O
Huset har inte varit bebott på 25 år, men vad vi har kunnat se så är taket tätt. Det är ett gammalt sticketak som är belagt med tegelpannor. Boningshuset har det på det viset, sen finns det en del mellan stallet och boningshuset som där bara är takstolar och eternittak. Stallet är sticketak och eternit. Allt detta är sammanbyggt i vinkel. Utrymmet mellan stallet och boningshuset är jordgolv och ingen syll, bara brädat. Tanken är att inreda dels ovanpå stallet, och göra boningshus i det utrymmet som inte "är något" idag. Nu till frågorna.... :p
Hur gör man när man bygger ihop dessa båda sticketak? Det bör ju vara bäst att lägga råspont och papp... men blir detta problem.... någon som vet och som har gjort detta innan?
Tanken är även att vi ska bygga ut huset med en farstu som ju då på något sätt ska byggas så det blir i vinkel med sticketaket som finns på boningshuset...
Hur gör man detta??
Sen vill vi ju inreda kallvinden. Men hur mycket jag än läst här så kan jag inte komma på hur man "bäst" gör detta. Vill ju behålla sticketaket. Vill behålla så mycket som möjligt av det gamla huset....
 
Sesse, jag vet inte om det bara är jag som 22:18 på en lördagskväll, nykter dessutom, har problem med dina frågeställningar ;-) Du kan lite slarvigt likställa ditt underlagstak som idag är sticketak med ett diffusionsöppet modernt (alltså duk av något slag). Vill du sponta och pappa så gör det men då behövs en luftspalt enligt byggnorm. Visa gärna en bild. //M
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.