Hej!

Vi står i valet mellan att bygga ett nytt hus helt separat eller som "tillbyggnad" till ett befintligt mindre fritids/permanent hus.

Vilka fördelar och nackdelar finns för de olika alternativen? Utgå ifrån att stilen kommer att matchas mellan det nya och gamla huset.

Hur skiljer sig byggloven mellan de olika alternativen? Är det lättare att få igenom en "tillbyggnad" än en helt ny separat byggnad?

Mvh Stefan
 

Hej!

Ingen som vet om det skiljer något i förfarandet då man söker bygglov för tillbyggnad alternativt att bygga helt nytt?

Mvh Stefan ???
 
Hej Stefan,

Vi gör en stor utbyggnad av vårt fritidshus. När det gäller bygglov så hade vi hört att det var svårare att få igenom ett nybygge i vårt område än en utbyggnad. Även om det inte bara var av den anledningen, så valde vi i tidigt skede att bygga ut i stället för att bygga nytt. Det visade sig dock ändå ta 2 månader för vår kommun att godkänna vårt bygglov...

Tiden det tar att få bygglov verkar skilja otroligt mycket mellan olika kommuner. Ett råd är att prata med stadsarkitekten i din kommun i tidigt skede. Du kan då få en hum om vad de tycker och tänker och tips på hur du ska gå vidare.

Bygger du ut så sparar du faktiskt en del kostnader som du annars måste betala till kommunen - det gör i alla fall vi! Vi behövde ex ingen nybyggnadskarta inför bygglovet, och inte heller betala för att någon stakar och mäter ut vart byggnaderna ska stå (snickaren utgår från befintlig byggnad).

Jag tycker annars att det är svårt att säga vad som är för- resp nackdelar med att bygga ut i stället för att bygga nytt, så det lämnar jag till någon annan... ;)
Kan dock tillägga att vi kommer i stort sett att riva allt utom själva stommen på den gamla delen, så även den kan nästan kallas ny när vi är klara.
 
En sak ni borde också fundera på är taxeringsvärdet.

Vad jag har hört, är att när man göt en tillbyggnad, taxeringsvärdet blir lägre, därför att man utgår från den ursprungliga taxeringen.

Vid helt nybyggnad betalar man ingen skatt dom första 5 åren och 50% dom nästa 5 åren men taxeringsvärdet är mycket högre.

Det kanske värt att undersöka :-/
 
Apropå taxeringsvärde / fastighetsskatt:
Om man ökar boarean avsevärt vid en utbyggnad kan man få huset klassat som nybygge (och därmed slippa fastighetsskatten i 5 år + 50% ytterligare 5 år). Vi kommer att försöka få vårt hus att klassas som nybygge, men om vi lyckas med det vet vi inte garanterat förrän taxeringsåret efter huset är byggt.
 
Jag tror att skillnaden med nybygge är att hela grunden är nytt, utökar man sin nuvarande grund, klassas det bara som ombyggnad oberoende av storlek på "ombyggnaden" och då tror jag att det blir svårt att få det omvandlat till nybygge :-/

Men... man ska aldrig säga aldrig, försöka kan man göra ;D
 
eeh.. nu hänger jag nog inte med där ???
Vårt befintliga hus är 45 kvm. Vi bygger ut åt två håll på två helt nya grunder (88 + 36 kvm), dessa blir ju två helt nya byggnader som sitter ihop med den gamla. Man kan alltså lugnt säga att boarean (+ byggarean) ökar avsevärt.

Skam om inte skattemyndigheten går med på att klassa det som nybygge, men det återstår ju som sagt att se! ;D
 
Har diskuterat med en dam på skattemyndigheterna angående detta och det var mycket enkelt: De har en formel med vilken de räknar fram ett värdeår och det är det året som sätts som nybyggnadsår. I vårat fall var det stört omöjligt att få ett nyare hus än 60-talet, trots att vi rev hälften av det gamla och därefter byggde till ytan 500%... ( Ursprungsbyggnaden från 1917. )
Någon regel om "avsevärd utökning av boytan" fanns inte.
 

Hmmm... ja det är ju lite trist om man får dras med fastighetsskatt även de första 5+5 åren trots att man lagt till en himla massa nya m2 till det gamla huset.

Någon som vet vad som gör att man klassar en tillbyggnad till just en "tillbyggnad?" Jag menar, om vi lägger till ett helt hus på vår tomt och bara förbinder det nya med det gamla med en liten inglasad balkong, klassas då detta som en "tillbyggnad" eller "nybyggnad"? Om det är en nybyggnad, vart går då gränsen på hur mycket som måste sitta ihop?

Mvh Stefan :)
 
Vet inte hur det är men skulle tippa på att det är som så:
Finns det ingen byggnad på tomten så är det nybyggnad.
Finns det en befintlig byggnad på tomten så är det tillbyggnad, oavsett hur delen som byggs till är ihopsatt med den gamla delen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.