Tjena!

Någon som vet om man får bygga egna takstolar till takkupa? Gäller en attefallstakkupa och spännvidd på 4,7m.
 
Absolut, det får man. Men man måste kunna visa att de är rätt dimensionerade.
 
Menar du att man måste visa beräkningar på det eller räcker att man går enligt träguidens anvisningar gällande snözon och spännvidd?
 
Det beror lite på hur petig kommunen är men det borde räcka då det är en relativt enkel konstruktion. Det man dock inte ser i tabellerna(har jag för mig) är utformningen av knutpunkterna.
 
B bossespecial skrev:
Det beror lite på hur petig kommunen är men det borde räcka då det är en relativt enkel konstruktion. Det man dock inte ser i tabellerna(har jag för mig) är utformningen av knutpunkterna.
Det stämmer dem har jag inte sett, vet du vart man ser dem?
 
Jag tror inte att de vågar lägga ut knutpunkter då konsekvensen av att en knutpunkt inte håller blir ganska stor. Kolla på biblioteket om de har takstolsbiken liggande. Där finns det vägledningar.
 
Kollat där men den finns tyvärr inte, men tack för hjälpen! kanske värt att köpa boken
 
Det kommer nog snart nått mer tips i tråden:D
 
Lägger min fråga här under takkupa. Vi tänkte göra en takkupa på ena sidan huset (eller på båda) och egentligen bara lyfta ena benet på takstolarna för att få mer höjd inomhus. Och låta framsidan på kupan gå jäms med nedervåningens panel. bifogar en bild här på ett hus jag for förbi häromdagen. Någon som gjort något liknande?
 
  • Hus med röd takpanel och takkupa, samt panelklädd fasad i ljus färg, mot molnig himmel.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.